Opatrenia proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu v Holandsku a na Ukrajine

úvod

V našej rýchlo digitalizujúcej sa spoločnosti sa riziká spojené s praním špinavých peňazí a financovaním terorizmu stále zväčšujú. Pre organizácie je dôležité poznať tieto riziká. Organizácie musia byť veľmi presné, pokiaľ ide o dodržiavanie predpisov. V Holandsku to platí najmä pre inštitúcie, ktoré podliehajú povinnostiam, ktoré vyplývajú z holandského zákona o predchádzaní praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu (Wwft). Tieto povinnosti sa zavádzajú s cieľom odhaľovať a bojovať proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu. Viac informácií o povinnostiach vyplývajúcich z tohto zákona nájdete v našom predchádzajúcom článku „Dodržiavanie právnych predpisov v holandskom právnom sektore“. Ak finančné inštitúcie tieto povinnosti neplnia, môže to mať vážne následky. Dôkaz o tom je uvedený v nedávnom rozsudku Holandskej odvolacej komisie pre podnikanie a priemysel (17. januára 2018, ECLI: NL: CBB: 2018: 6).

Rozsudok Holandskej odvolacej komisie pre podnikanie a priemysel

Tento prípad sa týka trustovej spoločnosti, ktorá poskytuje dôveryhodné služby fyzickým a právnickým osobám. Správcovská spoločnosť poskytla svoje služby fyzickej osobe, ktorá vlastnila nehnuteľnosť na Ukrajine (osoba A). Nehnuteľnosť mala hodnotu 10,000,000 40,000 500,000 USD. Osoba A vydala osvedčenia o portfóliu nehnuteľností právnickej osobe (subjektu B). Akcie subjektu B boli v držbe nominovaného akcionára ukrajinskej národnosti (osoba C). Z tohto dôvodu bola osoba C konečným príjemcom vlast- níctva nehnuteľností. Osoba C v určitom okamihu previedla svoje akcie na inú osobu (osobu D). Osoba C za tieto akcie nedostala nič na oplátku, boli bezplatne prevedené na osobu D. Osoba A informovala správcovskú spoločnosť o prevode akcií a správcovská spoločnosť vymenovala osobu D za nového konečného vlastníka nehnuteľnosti. O niekoľko mesiacov neskôr informovala správcovská spoločnosť holandskú jednotku finančného vyšetrovania o niekoľkých transakciách vrátane vyššie uvedeného prevodu akcií. Vtedy nastali problémy. Holandská národná banka po tom, ako bola informovaná o prevode akcií od osoby C na osobu D, uložila správcovskej spoločnosti pokutu vo výške 40,000 XNUMX EUR. Dôvodom bolo nedodržanie Wwft. Podľa Holandskej národnej banky by mala trustová spoločnosť mať podozrenie, že prevod akcií by mohol súvisieť s praním špinavých peňazí alebo financovaním terorizmu, pretože akcie sa prevádzali bezplatne, zatiaľ čo portfólio nehnuteľností stálo veľa peňazí. Správcovská spoločnosť by preto mala túto transakciu nahlásiť do štrnástich dní, ktorá je odvodená od spoločnosti Wwft. Za tento trestný čin sa zvyčajne ukladá pokuta vo výške XNUMX XNUMX EUR. Holandská národná banka však túto pokutu zmiernila na sumu XNUMX XNUMX EUR z dôvodu rozsahu priestupku a doterajších výsledkov trustovej spoločnosti.

Správcovská spoločnosť sa obrátila na súd, pretože sa domnievala, že pokuta bola uložená nezákonne. Správcovská spoločnosť tvrdila, že transakcia nie je transakciou opísanou vo Wwft, pretože táto transakcia údajne nie je transakciou v mene osoby A. Komisia však uvažuje inak. Formácia medzi osobou A, subjektom B a osobou C bola vytvorená, aby sa zabránilo možnému výberu daní od ukrajinskej vlády. Osoba A zohrala v tejto konštrukcii kľúčovú úlohu. Okrem toho sa konečný skutočný vlastník nehnuteľnosti zmenil prevodom akcií z osoby C na osobu D. To tiež znamenalo zmenu postavenia osoby A, pretože osoba A už nemala nehnuteľnosť pre osobu C, ale pre osobu D Osoba A bola do transakcie úzko zapojená, a preto sa transakcia uskutočnila v mene osoby A. Keďže osoba A je klientom trustovej spoločnosti, mala by táto transakcia ohlásiť. Komisia ďalej uviedla, že prevod akcií je neobvyklou transakciou. To spočíva v tom, že akcie boli prevedené bezplatne, zatiaľ čo hodnota nehnuteľnosti predstavovala 10,000,000 XNUMX XNUMX USD. Hodnota nehnuteľností bola tiež pozoruhodná v kombinácii s ostatným majetkom osoby C. Nakoniec jeden z riaditeľov úradu dôveryhodnosti zdôraznil, že transakcia bola „veľmi nezvyčajná“, čo potvrdzuje zvláštnosť transakcie. Transakcia preto vedie k podozreniu na pranie špinavých peňazí alebo financovanie terorizmu a mala byť ohlásená bezodkladne. Pokuta bola preto uložená v súlade so zákonom.

Celý rozsudok je k dispozícii prostredníctvom tohto odkazu.

Opatrenia proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu na Ukrajine

Z vyššie uvedeného prípadu vyplýva, že holandskej trustovej spoločnosti môže byť uložená pokuta za transakcie, ktoré sa uskutočnili na Ukrajine. Holandské právo sa preto môže vzťahovať aj na organizácie, ktoré pôsobia v iných krajinách, pokiaľ existuje spojenie s Holandskom. Holandsko zaviedlo pomerne niektoré opatrenia na odhaľovanie a boj proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu. Pre ukrajinské organizácie, ktoré chcú pôsobiť v Holandsku, alebo pre ukrajinských podnikateľov, ktorí chcú začať podnikať v Holandsku, môže byť dodržiavanie holandských právnych predpisov ťažké. Čiastočne je to spôsobené skutočnosťou, že Ukrajina má rôzne spôsoby riešenia problému prania špinavých peňazí a financovania terorizmu a zatiaľ nezaviedla také rozsiahle opatrenia, aké má Holandsko. Boj proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu sa však na Ukrajine stáva čoraz dôležitejšou témou. Ešte aktuálnou témou sa stalo, že Rada Európy sa rozhodla začať vyšetrovanie týkajúce sa prania špinavých peňazí a financovania terorizmu na Ukrajine.

V roku 2017 uskutočnila Rada Európy vyšetrovanie opatrení proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu na Ukrajine. Toto vyšetrovanie vykonal osobitne vymenovaný výbor, a to Výbor expertov pre hodnotenie opatrení proti praniu špinavých peňazí a financovanie terorizmu (MONEYVAL). Výbor predložil správu o svojich zisteniach v decembri 2017. Táto správa poskytuje zhrnutie opatrení proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu zavedených na Ukrajine. Analyzuje úroveň súladu s odporúčaniami finančnej akčnej skupiny 40 a úroveň účinnosti ukrajinského systému boja proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu. Správa tiež obsahuje odporúčania, ako by sa systém mohol posilniť.

Hlavné zistenia vyšetrovania

Výbor opísal niekoľko kľúčových zistení, ktoré vyplynuli z prešetrovania, ktoré sú zhrnuté nižšie:

  • Korupcia predstavuje hlavné riziko, pokiaľ ide o pranie špinavých peňazí na Ukrajine. Korupcia spôsobuje veľké množstvo trestných činov a podkopáva fungovanie štátnych inštitúcií a systém trestného súdnictva. Úrady sú si vedomé rizík vyplývajúcich z korupcie a prijímajú opatrenia na ich zníženie. Zameranie orgánov činných v trestnom konaní zamerané na pranie špinavých peňazí sa však len začalo.
  • Ukrajina má pomerne dobrú znalosť rizika prania špinavých peňazí a financovania terorizmu. Pochopenie týchto rizík by sa však mohlo zlepšiť v určitých oblastiach, ako sú cezhraničné riziká, neziskový sektor a právnické osoby. Ukrajina má rozšírené vnútroštátne mechanizmy koordinácie a tvorby politiky na riešenie týchto rizík, ktoré majú pozitívny účinok. Stále je potrebné zaoberať sa fiktívnym podnikaním, tieňovou ekonomikou a využívaním hotovosti, pretože predstavujú veľké riziko prania špinavých peňazí.
  • Ukrajinská finančná spravodajská jednotka (UFIU) generuje finančné spravodajstvo vysokej úrovne. To pravidelne vedie vyšetrovanie. Orgány činné v trestnom konaní tiež hľadajú informácie od UFIU, aby podporili svoje vyšetrovacie úsilie. IT systém UFIU sa však stáva zastaraným a personálne úrovne nie sú schopné zvládnuť veľké pracovné zaťaženie. Ukrajina napriek tomu podnikla kroky na ďalšie zlepšenie kvality podávania správ.
  • Pranie špinavých peňazí na Ukrajine sa stále v zásade vníma ako rozšírenie na ďalšie trestné činnosti. Predpokladalo sa, že pranie špinavých peňazí sa môže súdiť až po predchádzajúcom odsúdení za predikatívny trestný čin. Trestné sadzby za pranie špinavých peňazí sú tiež nižšie ako za základné trestné činy. Ukrajinské orgány nedávno začali prijímať opatrenia na konfiškáciu určitých finančných prostriedkov. Nezdá sa však, že by sa tieto opatrenia uplatňovali dôsledne.
  • Od roku 2014 sa Ukrajina sústreďuje na dôsledky medzinárodného terorizmu. Bolo to hlavne kvôli hrozbe islamského štátu (IS). Finančné vyšetrovanie sa vedie súbežne so všetkými vyšetrovaniami súvisiacimi s terorizmom. Aj keď sa preukážu aspekty efektívneho systému, právny rámec stále nie je úplne v súlade s medzinárodnými normami.
  • Národná banka Ukrajiny (NBÚ) dobre rozumie rizikám a pri dohľade nad bankami uplatňuje primeraný prístup založený na rizikách. Vynaložilo sa veľké úsilie s cieľom zabezpečiť transparentnosť a odstrániť zločincov z kontroly bánk. NBÚ uplatnila na banky širokú škálu sankcií. Výsledkom bolo účinné uplatňovanie preventívnych opatrení. Ostatné orgány však vyžadujú výrazné zlepšenie výkonu svojich funkcií a uplatňovanie preventívnych opatrení.
  • Väčšina súkromného sektora na Ukrajine sa spolieha na zjednotený štátny register, aby overila skutočného vlastníka svojho klienta. Tajomník však nezabezpečuje, aby informácie, ktoré mu poskytli právnické osoby, boli presné alebo aktuálne. Toto sa považuje za závažný problém.
  • Ukrajina bola všeobecne aktívna pri poskytovaní a hľadaní vzájomnej právnej pomoci. Problémy ako hotovostné vklady však majú vplyv na efektívnosť poskytovanej vzájomnej právnej pomoci. Schopnosť Ukrajiny poskytovať pomoc má nepriaznivý vplyv aj na obmedzenú transparentnosť právnických osôb.

Závery správy

Na základe tejto správy možno dospieť k záveru, že Ukrajina čelí významným rizikám prania špinavých peňazí. Korupcia a nezákonné hospodárske činnosti sú hlavnými hrozbami prania špinavých peňazí. Hotovostný obeh na Ukrajine je vysoký a zvyšuje tieňové hospodárstvo na Ukrajine. Toto tieňové hospodárstvo predstavuje výraznú hrozbu pre finančný systém a hospodársku bezpečnosť krajiny. Pokiaľ ide o riziko financovania terorizmu, Ukrajina sa používa ako tranzitná krajina pre tých, ktorí sa chcú pripojiť k bojovníkom IS v Sýrii. Neziskový sektor je citlivý na financovanie terorizmu. Tento sektor bol zneužitý na usmerňovanie finančných prostriedkov teroristom a teroristickým organizáciám.

Ukrajina však podnikla kroky na boj proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu. V roku 2014 bol prijatý nový zákon o boji proti praniu špinavých peňazí / financovaniu terorizmu. Tento zákon vyžaduje, aby orgány vykonávali hodnotenie rizika s cieľom identifikovať riziká a vymedzujú opatrenia na predchádzanie týmto rizikám alebo ich zmierňovanie. Zmeny boli vykonané aj v Trestnom poriadku a Trestnom zákone. Ukrajinské orgány majú okrem toho znalosť rizík a sú účinné pri domácej koordinácii v boji proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu.

Ukrajina už podnikla veľké kroky v boji proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu. Stále však existuje priestor na zlepšenie. Niektoré nedostatky a neistoty pretrvávajú v ukrajinskom rámci technickej zhody. Tento rámec sa musí tiež zosúladiť s medzinárodnými normami. Na pranie špinavých peňazí sa okrem toho musí pozerať ako na samostatný trestný čin, nielen na rozšírenie základnej trestnej činnosti. Výsledkom bude viac trestných stíhaní a odsúdení. Finančné vyšetrovanie by sa malo vykonávať rutinne a mala by sa zvýšiť analýza a písomné vyjadrenie rizík prania špinavých peňazí a financovania terorizmu. Tieto akcie sa považujú za prioritné opatrenia pre Ukrajinu, pokiaľ ide o pranie špinavých peňazí a financovanie terorizmu.

Celá správa je k dispozícii prostredníctvom tohto odkazu.

záver

Pranie špinavých peňazí a financovanie terorizmu predstavujú pre našu spoločnosť veľké riziko. Preto sú tieto témy adresované na celom svete. Holandsko už zaviedlo pomerne niektoré opatrenia na odhaľovanie a boj proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu. Tieto opatrenia majú význam nielen pre holandské organizácie, ale môžu sa vzťahovať aj na spoločnosti s cezhraničnými operáciami. Wwft sa uplatňuje, keď existuje spojenie s Holandskom, ako je uvedené v už citovanom rozsudku. Pre inštitúcie, ktoré patria do rozsahu pôsobnosti Wwft, je dôležité vedieť, kto sú ich zákazníci, aby sa dodržali holandské právne predpisy. Táto povinnosť sa môže vzťahovať aj na ukrajinské subjekty. To sa môže ukázať ako ťažké, pretože Ukrajina ešte nezaviedla také rozsiahle opatrenia proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu, aké má Holandsko.

Zo správy MONEYVAL však vyplýva, že Ukrajina podniká kroky na boj proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu. Ukrajina má rozsiahle znalosti o rizikách prania špinavých peňazí a financovania terorizmu, čo je dôležitý prvý krok. Právny rámec však stále obsahuje určité nedostatky a neistoty, ktoré je potrebné riešiť. Rozsiahle využívanie hotovosti na Ukrajine a sprievodná veľká tieňová ekonomika predstavujú najväčšiu hrozbu pre ukrajinskú spoločnosť. Ukrajina si určite stanovila pokrok v politike boja proti praniu špinavých peňazí a financovaniu boja proti terorizmu, stále však existuje priestor na zlepšenie. Právne rámce Holandska a Ukrajiny sa pomaly približujú, čo nakoniec holandským a ukrajinským stranám uľahčí spoluprácu. Dovtedy je dôležité, aby si tieto strany boli vedomé holandského a ukrajinského právneho rámca a reality, aby boli v súlade s opatreniami proti praniu špinavých peňazí a financovaniu boja proti terorizmu.

zdieľam