Súlad v holandskom právnom sektore

Byrokratická bolesť v krku nazývaná „poddajnosť“

úvod

Zavedením holandského zákona o boji proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu (Wwft) a zmenami, ktoré sa odvtedy vykonali, prišla nová éra dohľadu. Ako už názov napovedá, Wwft bol predstavený v snahe bojovať proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu. Nielen finančné inštitúcie, ako sú banky, investičné spoločnosti a poisťovacie spoločnosti, ale aj právnici, notári, účtovníci a mnoho ďalších povolaní sa musia uistiť, že dodržiavajú tieto pravidlá. Tento proces vrátane súboru krokov, ktoré je potrebné podniknúť na splnenie týchto pravidiel, je opísaný so všeobecným pojmom „dodržiavanie“. Ak dôjde k porušeniu pravidiel Wwft, môže nasledovať statná pokuta. Na prvý pohľad sa režim Wwft javí ako primeraný, keby to nebolo tak, že by sa Wwft stal skutočnou byrokratickou bolesťou v krku, bojujúc nielen s terorizmom a praním špinavých peňazí: účinným riadením obchodných operácií.

Vyšetrovanie klientov

Aby sa vyhovelo Wwft, vyššie uvedené inštitúcie musia viesť vyšetrovanie klientov. Akákoľvek (zamýšľaná) nezvyčajná transakcia sa musí nahlásiť holandskej finančnej spravodajskej jednotke. V prípade, že výsledok vyšetrovania neposkytuje správne podrobnosti alebo informácie, alebo ak vyšetrovanie poukazuje na nezákonné činnosti alebo činnosti patriace do vysoko rizikovej kategórie podľa Wwft, musí inštitúcia odmietnuť svoje služby. Vyšetrovanie klientov, ktoré je potrebné vykonať, je dosť komplikované a každá osoba, ktorá číta Wwft, sa zapletie do bludiska dlhých viet, komplikovaných klauzúl a zložitých odkazov. A to je len samotný zákon. Väčšina dozorcov Wwft navyše vydala svoju vlastnú komplikovanú príručku Wwft. V konečnom dôsledku nielen totožnosť každého klienta, ktorý je fyzickou alebo právnickou osobou, s ktorou je nadviazaný obchodný vzťah alebo v mene ktorého sa transakcia vykonáva (má), ale aj totožnosť konečného vlastníka (vlastníkov) ( UBO), prípadných politicky exponovaných osôb (PEP) a zástupcov klienta je potrebné stanoviť a následne overiť. Právne definície pojmov „UBO“ a „PEP“ sú nekonečne prepracované, ale obmedzujú sa na nasledujúce. Ako UBO bude kvalifikovaná každá fyzická osoba, ktorá priamo alebo nepriamo vlastní viac ako 25% (podielu) podielu spoločnosti, ktorá nie je spoločnosťou kótovanou na burze. PEP je skrátka niekto, kto pracuje vo významnej verejnej funkcii. Skutočný rozsah vyšetrovania klienta bude závisieť od posúdenia rizika špecifického pre danú situáciu inštitúciou. Vyšetrovanie má tri príchute: štandardné prešetrovanie, zjednodušené vyšetrovanie a intenzívnejšie vyšetrovanie. Na zistenie a overenie totožnosti všetkých vyššie uvedených osôb a subjektov je alebo môže byť potrebný celý rad dokumentov, v závislosti od typu vyšetrovania. Z preskúmania možných požadovaných dokumentov vyplýva nasledujúce nevyčerpávajúce vymenovanie: kópie (apoštolovaných) pasov alebo iných preukazov totožnosti, výpisy z Obchodnej komory, stanovy spoločnosti, registre akcionárov a prehľady štruktúry spoločností. V prípade zintenzívneného vyšetrovania sa môžu vyžadovať ešte ďalšie dokumenty, ako sú kópie účtov za energiu, pracovné zmluvy, špecifikácie miezd a bankové výpisy. Vyššie uvedené vedie k presunu zamerania od klienta a ku skutočnému poskytovaniu služieb, k obrovskej byrokratickej ťažkosti, zvýšeným nákladom, strate času, možnej potrebe najať ďalších zamestnancov z dôvodu tejto straty času, povinnosti vzdelávať zamestnancov o pravidlách spoločnosti Wwft, podráždených klientov a predovšetkým o strachu z omylov, pretože v neposlednom rade sa spoločnosť Wwft rozhodla uložiť veľkú zodpovednosť za posúdenie každej konkrétnej situácie samotným spoločnostiam prostredníctvom práce s otvorenými normami ,

Odplaty: teoreticky

Nedodržanie má množstvo možných následkov. Po prvé, ak inštitúcia nehlási (zamýšľanú) nezvyčajnú transakciu, je podľa holandského (trestného) práva vinná z hospodárskej trestnej činnosti. Pokiaľ ide o vyšetrovanie klienta, existujú určité požiadavky. Inštitúcia musí byť v prvom rade schopná viesť vyšetrovanie. Po druhé, zamestnanci inštitúcie musia byť schopní rozpoznať neobvyklú transakciu. Ak inštitúcia nedodrží pravidlá Wwft, jeden z dozorujúcich orgánov určený Wwft môže udeliť dodatočný trest. Úrad môže tiež v závislosti od druhu trestného činu uložiť správnu pokutu, ktorá sa zvyčajne pohybuje medzi maximálnymi sumami 10.000 4.000.000 až XNUMX XNUMX XNUMX EUR. Spoločnosť Wwft však nie je jediným aktom, ktorý poskytuje pokuty a pokuty, pretože sa na ne nemôže zabudnúť ani zákon o sankciách („Sanctiewet“). Zákon o sankciách bol prijatý s cieľom zaviesť medzinárodné sankcie. Účelom sankcií je napraviť určité kroky krajín, organizácií a jednotlivcov, ktoré napríklad porušujú medzinárodné právo alebo ľudské práva. Za sankcie možno považovať embarga na zbrane, finančné sankcie a cestovné obmedzenia pre určitých jednotlivcov. V tomto rozsahu sa vytvorili zoznamy sankcií, na ktorých sú jednotlivci alebo organizácie vystavení a ktoré (pravdepodobne) súvisia s terorizmom. Podľa zákona o sankciách musia finančné inštitúcie prijať administratívne a kontrolné opatrenia, aby sa ubezpečili, že dodržiavajú sankčné pravidlá, pričom v opačnom prípade sa jeden dopustí ekonomického trestného činu. Aj v tomto prípade možno uložiť dodatočnú pokutu alebo správnu pokutu.

Teória sa stáva realitou?

Medzinárodné správy poukazujú na to, že Holandsko bojuje proti terorizmu a praniu špinavých peňazí pomerne dobre. Čo to znamená, pokiaľ ide o skutočne uložené sankcie v prípade ich nedodržania? Až doteraz sa väčšine advokátov dokázalo vyhnúť a sankcie sa zväčša formovali ako varovania alebo (podmienečné) pozastavenia. Platilo to aj pre väčšinu notárov a účtovníkov. Doteraz však nebol taký šťastný každý. Nezaregistrovanie a overenie totožnosti UBO už spôsobilo, že jednej spoločnosti bola udelená pokuta 1,500 20,000 EUR. Daňový poradca dostal pokutu vo výške 10,000 XNUMX EUR, z čoho suma XNUMX XNUMX EUR bola podmienená za úmyselné nenahlásenie neobvyklej transakcie. Už sa stalo, že advokát a notár boli odvolaní z funkcie. Tieto ťažké sankcie sú však väčšinou výsledkom úmyselného porušenia zákona o ochrane prírody. Skutočne malá pokuta, upozornenie alebo pozastavenie však neznamenajú, že sankcia sa nezažije ako ťažká. Napokon, sankcie môžu byť zverejnené, čím sa vytvorí kultúra „pomenovávania a hanby“, čo určite nebude dobré pre podnikanie.

záver

Wwft sa ukázal ako nevyhnutný, ale komplexný súbor pravidiel. Najmä vyšetrovanie klientov si vyžaduje určité kroky, väčšinou spôsobí, že sa zameranie presunie od skutočného podnikania a - čo je najdôležitejšie - klienta, strata času a peňazí a nie na poslednom mieste frustrovaní klienti. Doteraz boli pokuty udržiavané na nízkej úrovni, napriek možnosti, že tieto pokuty dosiahnu obrovské výšky. Pomenovanie a hanba sú však tiež faktorom, ktorý určite dokáže hrať veľkú úlohu. Napriek tomu sa zdá, akoby Wwft dosiahol svoje ciele, hoci cesta k dodržiavaniu predpisov je plná prekážok, hôr administratívy, strašidelných represálií a varovných záberov.

Konečne

V prípade ďalších otázok alebo pripomienok po prečítaní tohto článku sa obráťte na pána Ing. Maxim Hodak, advokát na Law & More cez maxim.hodak@lawandmore.nl alebo mr. Tom Meevis, advokát Law & More cez tom.meevis@lawandmore.nl alebo nám zavolajte na +31 (0) 40-3690680.

zdieľam