Ochrana spotrebiteľa a všeobecné obchodné podmienky

Podnikatelia, ktorí predávajú produkty alebo poskytujú služby, často používajú všeobecné podmienky na reguláciu vzťahov s príjemcom produktu alebo služby. Ak je príjemcom spotrebiteľ, požíva ochranu spotrebiteľa. Ochrana spotrebiteľa sa vytvára s cieľom chrániť „slabého“ spotrebiteľa pred „silným“ podnikateľom. Na účely určenia, či príjemca požíva ochranu spotrebiteľa, je potrebné najskôr definovať, čo je spotrebiteľ. Spotrebiteľ je fyzická osoba, ktorá nevykonáva slobodné povolanie alebo podnikanie alebo fyzická osoba, ktorá koná mimo svojej podnikateľskej alebo profesionálnej činnosti. Stručne povedané, spotrebiteľ je niekto, kto nakupuje produkt alebo službu na nekomerčné, osobné účely.

Ochrana spotrebiteľa v súvislosti so všeobecnými obchodnými podmienkami znamená, že podnikatelia nemôžu jednoducho zahrnúť všetko do svojich všeobecných obchodných podmienok. Ak je ustanovenie neprimerane zaťažujúce, toto ustanovenie sa netýka spotrebiteľa. V holandskom občianskom zákonníku je zahrnutý tzv. Čierny a sivý zoznam. Čierna listina obsahuje ustanovenia, ktoré sa vždy považujú za neprimerane zaťažujúce, sivá listina obsahuje ustanovenia, ktoré sú zvyčajne (pravdepodobne) neprimerane zaťažujúce. V prípade ustanovenia zo sivého zoznamu musí spoločnosť preukázať, že toto ustanovenie je primerané. Hoci sa vždy odporúča pozorne si prečítať všeobecné obchodné podmienky, spotrebiteľ je podľa holandského práva chránený aj proti neprimeraným ustanoveniam.

zdieľam