Všeobecné obchodné podmienky: čo potrebujete vedieť

Keď niečo kupujete vo webovom obchode - ešte predtým, ako ste mali možnosť platiť elektronicky - často sa zobrazí výzva na začiarknutie políčka, ktorým vyjadrujete súhlas so všeobecnými obchodnými podmienkami webového obchodu. Ak začiarknete toto políčko bez toho, aby ste si prečítali všeobecné obchodné podmienky, ste jedným z mnohých; sotva ich niekto prečíta pred začiarknutím. To je však riskantné. Všeobecné obchodné podmienky môžu obsahovať nepríjemný obsah. Všeobecné obchodné podmienky, o čo ide?

Všeobecné obchodné podmienky sa často nazývajú malou tlačou zmluvy. Obsahujú ďalšie pravidlá a nariadenia, ktoré sú súčasťou dohody. V holandskom občianskom zákonníku je možné nájsť pravidlá, ktoré musia všeobecné obchodné podmienky spĺňať alebo čo výslovne nemusia riešiť.

V článku 6: 231 písm. A) holandského občianskeho zákonníka sa vymedzujú tieto všeobecné podmienky:

"Jeden alebo viac doložky ktoré sú formulované tak, aby boli zahrnuté do viacerých dohôd, s výnimkou dohody doložky zaoberať sa základnými prvkami dohody, pokiaľ sú tieto dohody jasné a zrozumiteľné ».

Najprv čl. 6: 231 písm. A) holandského občianskeho zákonníka hovorilo o písomných doložkách. Pri vykonávaní nariadenia 2000/31 / ES o elektronickom obchode sa však slovo „napísané“ vypustilo. To znamená, že slovne určené všeobecné podmienky sú tiež zákonné.

Zákon hovorí o „užívateľovi“ a „protistrane“. Používateľ je ten, ktorý používa všeobecné podmienky uvedené v dohode (článok 6: 231 písm. b) holandského občianskeho zákonníka). Zvyčajne je to osoba, ktorá predáva tovar. Protistrana je osoba, ktorá podpisom písomného dokumentu alebo iným spôsobom, potvrdzuje, že prijal všeobecné podmienky (článok 6: 231 písm. c) holandského občianskeho zákonníka).

Na takzvané základné aspekty dohody sa nevzťahuje právny rámec všeobecných podmienok. Tieto aspekty nie sú súčasťou všeobecných obchodných podmienok. Toto je prípad, keď doložky tvoria podstatu dohody. Ak sú súčasťou všeobecných pravidiel a podmienok, nie sú platné. Kľúčový aspekt sa týka aspektov dohody, ktoré sú také dôležité, že bez nich by sa nikdy nedosiahla dohoda, že by nebolo možné dosiahnuť dohodu.

Príklady tém, ktoré sa nachádzajú v základných aspektoch, sú: produkt, s ktorým sa obchoduje, cena, ktorú musí zaplatiť protistrana, a kvalita alebo množstvo predaného / kúpeného tovaru.

Cieľom právnej úpravy všeobecných obchodných podmienok je trojaký cieľ:

  • Posilnenie súdnej kontroly obsahu všeobecných podmienok na ochranu (protistrany) strán, na ktoré sa vzťahujú všeobecné podmienky, najmä spotrebiteľov.
  • Poskytovanie maximálnej právnej bezpečnosti, pokiaľ ide o uplatniteľnosť a (neprijateľnosť) obsahu všeobecných obchodných podmienok.
  • Stimulovanie dialógu medzi používateľmi všeobecných zmluvných podmienok a napríklad stranami, ktoré sa zameriavajú na zlepšenie záujmov zainteresovaných strán, ako sú spotrebiteľské organizácie.

Je dobré upozorniť, že právne predpisy týkajúce sa všeobecných podmienok sa nevzťahujú na pracovné zmluvy, kolektívne pracovné zmluvy a medzinárodné obchodné transakcie.

Ak sa na súd dostane otázka týkajúca sa všeobecných podmienok, používateľ musí preukázať platnosť svojich stanovísk. Napríklad môže zdôrazniť, že všeobecné podmienky boli predtým použité v iných dohodách. Ústredným bodom rozsudku je zmysel, ktorý si strany môžu rozumne plniť všeobecné obchodné podmienky a čo môžu od seba očakávať. V prípade pochybností prevláda formulácia, ktorá je pre spotrebiteľa najpriaznivejšia (článok 6: 238 ods. 2 holandského občianskeho zákonníka).

Užívateľ je povinný informovať protistranu o všeobecných podmienkach (článok 6: 234 holandského občianskeho zákonníka). Túto povinnosť môže splniť odovzdaním všeobecných zmluvných podmienok protistrane (článok 6: 234 ods. 1 holandského občianskeho zákonníka). Užívateľ musí byť schopný dokázať, že tak urobil. Ak odovzdanie nie je možné, musí užívateľ pred stanovením dohody informovať protistranu o tom, že existujú všeobecné podmienky a kde ich možno nájsť a prečítať, napríklad v Obchodnej komore alebo v súdnej správe (čl. 6: 234 ods. 1 holandského občianskeho zákonníka) alebo ich môže na požiadanie poslať protistrane.

To sa musí urobiť okamžite a na náklady používateľa. V opačnom prípade môže súd vyhlásiť neplatnosť všeobecných obchodných podmienok (článok 6: 234 holandského občianskeho zákonníka) za predpokladu, že používateľ môže primerane splniť túto požiadavku. Poskytovanie prístupu k všeobecným obchodným podmienkam sa môže uskutočniť aj elektronicky. Toto je ustálené v čl. 6: 234 ods. 2 a 3 holandského občianskeho zákonníka. V každom prípade je elektronické poskytovanie povolené, keď bola dohoda uzavretá elektronicky.

V prípade elektronického poskytovania musí byť protistrana schopná uložiť všeobecné podmienky a musí mať dostatok času na ich prečítanie. Ak dohoda nie je vytvorená elektronicky, protistrana musí súhlasiť s elektronickým ustanovením (článok 6: 234 ods. 3 holandského občianskeho zákonníka).

Je nariadenie opísané vyššie vyčerpávajúce? Z rozsudku holandského najvyššieho súdu (ECLI: NL: HR: 1999: ZC2977: Geurtzen / Kampstaal) možno vyvodiť, že nariadenie malo byť vyčerpávajúce. V pozmeňujúcom a doplňujúcom návrhu však samotný High Court odmieta tento záver. V pozmeňujúcom a doplňujúcom návrhu sa uvádza, že ak sa dá predpokladať, že protistrana vie alebo sa dá očakávať, že pozná všeobecné podmienky, vyhlásenie neplatnosti všeobecných podmienok nie je možnosťou.

Holandský občiansky zákonník nestanovuje, čo sa musí zahrnúť do všeobecných podmienok, ale uvádza, čo sa nemôže zahrnúť. Ako je uvedené vyššie, sú to okrem iného hlavné aspekty dohody, ako napríklad produkt, ktorý sa kupuje, cena a trvanie dohody. Ďalej, a čierna listina a sivý zoznam sa používajú pri hodnotení (článok 6: 236 a článok 6: 237 holandského občianskeho zákonníka), ktoré obsahujú neprimerané klauzuly. Malo by sa poznamenať, že čierny a sivý zoznam sa uplatňujú, keď sa na dohody medzi spoločnosťou a spotrebiteľom (B2C) vzťahujú všeobecné podmienky.

و čierna listina (článok 6: 236 holandského občianskeho zákonníka) obsahuje klauzuly, ktoré, pokiaľ sú obsiahnuté vo všeobecných podmienkach, sa podľa zákona nepovažujú za odôvodnené.

Čierna listina má tri oddiely:

  1. Nariadenia, ktoré pripravujú protistranu o práva a kompetencie. Príkladom je odňatie práva na plnenie (článok 6: 236 písm. A) holandského občianskeho zákonníka) alebo vylúčenie alebo obmedzenie práva na zrušenie dohody (článok 6: 236 písm. B) holandského občianskeho zákonníka).
  2. Nariadenia, ktoré udeľujú užívateľovi ďalšie práva alebo kompetencie. Napríklad doložka, ktorá užívateľovi umožňuje zvýšiť cenu produktu do troch mesiacov od uzavretia dohody, pokiaľ protistrana nemá v takom prípade dohodu v platnosti (článok 6: 236 písm. I) holandského občianskeho zákona code).
  3. Rôzne predpisy rôznej dôkaznej hodnoty (článok 6: 236 písm. K) holandského občianskeho zákonníka). Napríklad automatické pokračovanie predplatného v časopise alebo periodiku, bez správneho postupu na zrušenie predplatného (článok 6: 236 písm. P) a q) holandského občianskeho zákonníka).

و sivý zoznam všeobecných podmienok (článok 6: 237 holandského občianskeho zákonníka) obsahuje nariadenia, ktoré sa považujú za neprimerane zaťažujúce, ak sú zahrnuté do všeobecných podmienok. Tieto doložky nie sú podľa definície neprimerané zaťažujúce.

Príkladom sú klauzuly, ktoré zahŕňajú podstatné obmedzenie povinností používateľa voči protistrane (článok 6: 237 písm. B) holandského občianskeho zákonníka), klauzuly, ktoré užívateľovi umožňujú neobvyklú dlhodobú dobu na splnenie dohody ( článok 6: 237 písm. e) holandského občianskeho zákonníka) alebo doložky, ktorými sa protistrana zaväzuje k dlhšiemu obdobiu odstúpenia od zmluvy (článok 6: 237 ods. XNUMX holandského občianskeho zákonníka)).

Kontakt

V prípade ďalších otázok alebo pripomienok po prečítaní tohto článku sa obráťte na pána Ing. Maxim Hodak, advokát na Law & More cez maxim.hodak@lawandmore.nl alebo mr. Tom Meevis, advokát Law & More cez tom.meevis@lawandmore.nl alebo nám zavolajte na +31 (0) 40-3690680.

zdieľam