Kryptomena – EÚ a holandské právne aspekty revolučnej technológie – obrázok

Kryptomena: právne aspekty EÚ a Holandska…

Kryptomena: právne a právne aspekty revolučnej technológie v EÚ a Holandsku

úvod

Celosvetový rast a rastúca popularita kryptomeny viedla k otázkam o regulačných aspektoch tohto nového finančného fenoménu. Virtuálne meny sú výlučne digitálne a sú usporiadané prostredníctvom siete známej ako blockchain, čo je online kniha, ktorá uchováva bezpečný záznam o každej transakcii na jednom mieste. Nikto neovláda blockchain, pretože tieto reťazce sú decentralizované na každom počítači, ktorý má bitcoínovú peňaženku. To znamená, že žiadna inštitúcia nekontroluje sieť, čo prirodzene znamená existenciu mnohých finančných a právnych rizík.

Start-upy blockchainu prijali Initial Coin Offerings (ICO) ako spôsob, ako získať počiatočný kapitál. ICO je ponuka, pomocou ktorej môže spoločnosť predávať digitálne tokeny verejnosti s cieľom financovať operácie a plniť ďalšie obchodné ciele. [1] Na ICO sa nevzťahujú osobitné predpisy ani vládne agentúry. Táto chýbajúca regulácia vyvolala obavy z možných rizík, ktorým investori čelia. V dôsledku toho sa volatilita stala predmetom obáv. Ak investor v priebehu tohto procesu stratí prostriedky, bohužiaľ nemá štandardizovaný postup na vymáhanie stratených peňazí.

Virtuálne meny na európskej úrovni

Riziká spojené s používaním virtuálnej meny zvyšujú potrebu regulácie zo strany Európskej únie a jej inštitúcií. Regulácia na úrovni Európskej únie je však dosť zložitá z dôvodu meniacich sa regulačných rámcov EÚ a regulačných rozporov vo všetkých členských štátoch.

Virtuálne meny zatiaľ nie sú regulované na úrovni EÚ a nie sú pod prísnym dohľadom ani pod dohľadom žiadneho verejného orgánu EÚ, hoci účasť v týchto systémoch vystavuje používateľov úverovým, likviditným, operačným a právnym rizikám. To znamená, že vnútroštátne orgány musia zvážiť, či majú v úmysle uznať alebo formalizovať a regulovať kryptomenu.

Virtuálne meny v Holandsku

Podľa holandského zákona o finančnom dohľade (FSA) predstavujú elektronické peniaze peňažnú hodnotu, ktorá je uložená elektronicky alebo magneticky. Táto peňažná hodnota sa má použiť na vykonávanie platobných transakcií a môže sa použiť na uskutočnenie platieb iným stranám, ako je tá, ktorá vydala elektronické peniaze. [2] Virtuálne meny nemožno definovať ako elektronické peniaze, pretože nie sú splnené všetky zákonné kritériá. Ak nie je možné kryptomenu legálne definovať ako peniaze alebo elektronické peniaze, ako ju možno definovať? V kontexte holandského zákona o finančnom dohľade je kryptomena iba prostriedkom výmeny. Každý má slobodu zapojiť sa do barterového obchodu, preto sa nevyžaduje povolenie vo forme licencie. Minister financií naznačil, že revízia formálnej právnej definície elektronických peňazí nie je zatiaľ žiaduca, vzhľadom na obmedzený rozsah bitcoinu, relatívne nízku úroveň prijatia a obmedzený vzťah k reálnej ekonomike. Zdôraznil, že za ich použitie nesie výhradnú zodpovednosť spotrebiteľ. [3]

Podľa holandského okresného súdu (Overijssel) a holandského ministra financií má virtuálna mena, napríklad bitcoin, status výmenného média. [4] Holandský súd v rámci odvolania usúdil, že bitcoiny možno kvalifikovať ako predané objekty, ako sa uvádza v článku 7:36 DCC. Holandský odvolací súd tiež uviedol, že bitcoiny nemožno kvalifikovať ako zákonné platidlo, ale iba ako prostriedok výmeny. Naproti tomu Európsky súdny dvor rozhodol, že s bitcoinmi by sa malo zaobchádzať ako s platobným prostriedkom, čo nepriamo naznačuje, že bitcoiny sú podobné zákonným platidlám. [5]

záver

Vzhľadom na zložitosť, ktorá zahŕňa reguláciu kryptomen, je možné predpokladať, že na objasňovaní terminológie sa bude musieť podieľať Súdny dvor EÚ. V prípade členských štátov, ktoré sa rozhodli prispôsobiť terminológiu odlišne od právnych predpisov EÚ, môžu problémy vzniknúť v súvislosti s tlmočením v súlade s právnymi predpismi EÚ. Z tohto hľadiska je potrebné členským štátom odporučiť, aby pri vykonávaní právnych predpisov do vnútroštátneho práva dodržiavali terminológiu právnych predpisov EÚ.

Kompletná verzia tejto bielej knihy je k dispozícii prostredníctvom tohto odkazu.

Kontakt

Ak máte otázky alebo pripomienky po prečítaní tohto článku, neváhajte nás kontaktovať. Maxim Hodak, advokát na Law & More cez maxim.hodak@lawandmore.nl, alebo mr. Tom Meevis, advokát Law & More cez tom.meevis@lawandmore.nl alebo zavolajte na +31 (0) 40-3690680.

[1] C. Bovaird, ICO vs. IPO: Aký je rozdiel ?, Bitcoin Market Journal, september 2017.

[2] Zákon o finančnom dohľade, oddiel 1: 1

[3] Ministerie van Ukončite svoju činnosť v súvislosti s bitcoinmi, december 2013.

[4] ECLI: NL: RBOVE: 2014: 2667.

[5] ECLI: EU: C: 2015: 718.

Law & More