Nová novela holandského zákona o dohľade nad správcovskými úradmi a poskytovanie trvalého pobytu plus

V posledných rokoch sa holandský sektor dôvery stal vysoko regulovaným sektorom. Dôverné úrady v Holandsku sú pod prísnym dohľadom. Dôvodom je to, že regulátor nakoniec pochopil a uvedomil si, že trustové kancelárie sú vystavené veľkému riziku, že sa zapoja do prania špinavých peňazí alebo obchodovania s podvodnými stranami. Na to, aby bolo možné vykonávať dohľad nad správcovskými kanceláriami a regulovať tento sektor, nadobudol účinnosť zákon o dozore nad holandskou správcovskou službou (Wtt), ktorý nadobudol účinnosť v roku 2004. Na základe tohto zákona musia úrady pre správu majetku splniť niekoľko požiadaviek, aby mohli vykonávať svoje činnosti. Nedávno bola prijatá ďalšia zmena a doplnenie Wtt, ktorá nadobudla účinnosť 1. januára 2019. Táto legislatívna zmena a doplnenie okrem iného znamená, že sa definícia poskytovateľa bydliska podľa Wtt rozšírila. V dôsledku tohto pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu spadá viac inštitúcií do rozsahu pôsobnosti dohody Wtt, čo môže mať na tieto inštitúcie závažné dôsledky. V tomto článku bude vysvetlené, čo zmena a doplnenie Wtt so zreteľom na poskytovanie bydliska a aké praktické dôsledky zmeny a doplnenia sú v tejto oblasti.

Nová novela holandského zákona o dohľade nad úradom pre správu majetku a poskytovanie domicilu plus

1. Pozadie aktu o dohľade nad holandským úradom dohľadu

 Úverová kancelária je právnická osoba, spoločnosť alebo fyzická osoba, ktorá profesionálne alebo komerčne poskytuje jednu alebo viac trustových služieb s inými právnickými osobami alebo spoločnosťami alebo bez nich. Ako už názov Wtt naznačuje, sú zverenecké úrady pod dohľadom. Dozorným orgánom je Holandská centrálna banka. Bez povolenia Holandskej centrálnej banky nie je možné prevádzkovať zverenecké úrady v kancelárii v Holandsku. Wtt okrem iného zahŕňa definíciu zvereneckého úradu a požiadavky, ktoré musia zverenecké úrady v Holandsku spĺňať, aby získali povolenie. Wtt klasifikuje päť kategórií dôveryhodných služieb. Organizácie, ktoré poskytujú tieto služby, sú definované ako správcovská kancelária a vyžadujú povolenie podľa Wtt. Týka sa to týchto služieb:

  • byť riaditeľom alebo spoločníkom právnickej osoby alebo spoločnosti;
  • poskytovanie adresy alebo poštovej adresy, spolu s poskytovaním doplnkových služieb (poskytovanie trvalého pobytu plus);
  • využitie dcérskej spoločnosti v prospech klienta;
  • predaj alebo sprostredkovanie predaja právnických osôb;
  • konajúci ako správca.

Holandské orgány mali rôzne dôvody na zavedenie Wtt. Pred zavedením Wtt nebol dôveryhodný sektor zmapovaný alebo bol sotva zmapovaný, najmä pokiaľ ide o veľkú skupinu menších dôveryhodných úradov. Zavedením dohľadu by sa mohol dosiahnuť lepší pohľad na dôveryhodný sektor. Druhým dôvodom zavedenia Wtt je, že medzinárodné organizácie, ako napríklad Finančná akčná skupina, poukázali na zvýšené riziko zapojenia dôveryhodných úradov, okrem iného do prania špinavých peňazí a daňových únikov. Podľa týchto organizácií existovalo v dôveryhodnom sektore riziko integrity, ktoré bolo potrebné zvládnuť pomocou regulácie a dohľadu. Tieto medzinárodné inštitúcie tiež odporučili opatrenia vrátane princípu know-your-customer, ktorý sa zameriava na neporušiteľné obchodné operácie a kde dôveryhodné úrady musia vedieť, s kým podnikajú. Účelom je zabrániť obchodovaniu s podvodnými alebo kriminálnymi stranami. Posledným dôvodom zavedenia Wtt je, že samoregulácia v súvislosti s dôveryhodnými úradmi v Holandsku sa nepovažovala za dostatočnú. Nie všetky dôveryhodné úrady podliehali rovnakým pravidlám, pretože nie všetky úrady boli združené v pobočke alebo profesijnej organizácii. Okrem toho chýbal dozorný orgán, ktorý by mohol zabezpečiť presadzovanie pravidiel. [1] Wtt potom zabezpečila, aby bola prijatá jasná regulácia týkajúca sa dôveryhodných úradov a aby boli vyriešené vyššie uvedené problémy.

2. Definícia poskytovania bydliska plus služby

 Od zavedenia Wtt v roku 2004 sa tento zákon pravidelne novelizoval. Holandský senát prijal 6. novembra 2018 novú novelu Wtt. S novým holandským zákonom o dohľade nad dôveryhodnými kanceláriami z roku 2018 (Wtt 2018), ktorý vstúpil do platnosti 1. januára 2019, sa požiadavky, ktoré musia dôveryhodné úrady splniť, sprísniť a dozorný orgán má k dispozícii viac prostriedkov na vynucovanie. Táto zmena okrem iného rozšírila koncepciu „poskytovania bydliska plus“. Podľa starého protokolu Wtt sa za dôveryhodnú službu považovala táto služba: poskytnutie adresy právnickej osobe v spojení s poskytovaním doplnkových služieb, Toto sa tiež nazýva poskytovanie trvalého pobytu plus.

V prvom rade je dôležité porozumieť tomu, čo presne obsahuje domicil. Podľa Wtt sa bydlisko poskytuje poskytnutie poštovej adresy alebo návštevy na základe objednávky alebo právnickej osoby, spoločnosti alebo fyzickej osoby, ktorá nepatrí do tej istej skupiny ako poskytovateľ adresy, Ak subjekt, ktorý poskytuje adresu, vykonáva okrem tohto ustanovenia ďalšie služby, hovoríme o poskytnutí bydliska plus. Spoločne sú tieto činnosti podľa Wtt považované za dôveryhodnú službu. Nasledujúce staršie služby sa týkali starého Wtt:

  • poskytovanie poradenstva alebo pomoci v súkromnom práve, s výnimkou vykonávania prijímacích činností;
  • poskytovanie daňového poradenstva alebo starostlivosť o daňové priznania a súvisiace služby;
  • vykonávanie činností súvisiacich s prípravou, hodnotením alebo auditom ročných účtovných závierok alebo správou správ;
  • nábor riaditeľa právnickej osoby alebo spoločnosti;
  • ďalšie doplnkové činnosti, ktoré sú určené všeobecným správnym poriadkom.

Poskytovanie bydliska spolu s vykonávaním jednej z vyššie uvedených dodatočných služieb sa považuje za dôveryhodnú službu podľa starého Wtt. Organizácie, ktoré poskytujú túto kombináciu služieb, musia mať povolenie podľa Wtt.

Podľa Wtt 2018 sa doplnkové služby mierne upravili. Teraz sa týka týchto činností:

  • poskytovanie právneho poradenstva alebo poskytovania pomoci s výnimkou vykonávania prijímacích činností;
  • starostlivosť o daňové priznania a súvisiace služby;
  • vykonávanie činností súvisiacich s prípravou, hodnotením alebo auditom ročných účtovných závierok alebo správou správ;
  • nábor riaditeľa právnickej osoby alebo spoločnosti;
  • ďalšie doplnkové činnosti, ktoré sú určené všeobecným správnym poriadkom.

Je zrejmé, že doplnkové služby podľa Wtt 2018 sa príliš nelíšia od doplnkových služieb podľa starého Wtt. Definícia poskytovania poradenstva podľa prvého bodu je mierne rozšírená a poskytovanie daňového poradenstva je z definície vylúčené, inak sa však týka takmer rovnakých doplnkových služieb.

Ak sa však Wtt 2018 porovná so starým Wtt, vidíme veľkú zmenu, pokiaľ ide o poskytovanie bydliska plus. Podľa článku 3 ods. 4 písm. B) Wtt 2018 je zakázané vykonávať činnosti bez povolenia na základe tohto zákona, ktoré sú zamerané na poskytnutie poštovej adresy alebo adresy na návštevu, ako je uvedené v oddiele b) definície dôveryhodných služieb a pri vykonávaní doplnkových služieb uvedených v tejto časti v prospech jednej a tej istej fyzickej osoby, právnickej osoby alebo spoločnosti.[2]

Tento zákaz vznikol, pretože často bývajú poskytovanie bydliska a poskytovanie doplnkových služieb v praxi oddelené, čo znamená, že tieto služby nevykonáva tá istá strana. Namiesto toho jedna strana napríklad vykonáva doplnkové služby a potom privádza klienta do kontaktu s inou stranou, ktorá poskytuje bydlisko. Keďže vykonávanie doplnkových služieb a poskytovanie bydliska nevykonáva tá istá strana, v zásade nehovoríme o dôveryhodnej službe podľa starého Wtt. Oddelením týchto služieb sa podľa starého Wtt taktiež nevyžaduje povolenie, a tak sa vyhýba povinnosti získať toto povolenie. Aby sa v budúcnosti zabránilo tomuto oddeleniu dôveryhodných služieb, bol do článku 3 ods. 4 písm. B) Wtt 2018 zahrnutý zákaz.

3. Praktické dôsledky zákazu oddelenia dôveryhodných služieb

Podľa starého podniku Wtt sa na činnosti poskytovateľov služieb, ktorí oddeľujú poskytovanie bydliska a vykonávanie dodatočných činností a ktorí tieto služby vykonávajú rôznymi stranami, nevzťahuje definícia dôveryhodnej služby. Avšak so zákazom podľa článku 3 ods. 4 písm. B) Wtt 2018 je tiež zakázané stranám, ktoré oddeľujú dôveryhodné služby, vykonávať takéto činnosti bez povolenia. Znamená to, že strany, ktoré chcú pokračovať vo vykonávaní svojich činností týmto spôsobom, vyžadujú povolenie, a preto tiež podliehajú dohľadu Holandskej národnej banky.

Zákaz predpokladá, že poskytovatelia služieb poskytujú dôveryhodnú službu podľa Wtt 2018, keď vykonávajú činnosti, ktoré sú zamerané na poskytovanie trvalého pobytu, ako aj na poskytovanie doplnkových služieb. Poskytovateľ služieb preto nemôže vykonávať ďalšie služby a následne priviesť svojho klienta do kontaktu s inou stranou, ktorá poskytuje bydlisko, bez povolenia podľa Wtt. Okrem toho je poskytovateľom služieb nie je dovolené konať ako sprostredkovateľ tým, že privádza klienta do kontaktu s rôznymi stranami, ktoré môžu poskytovať povolenie na pobyt a vykonávať ďalšie služby, bez povolenia.[3] Platí to dokonca aj vtedy, keď tento sprostredkovateľ sám neposkytuje bydlisko alebo neposkytuje ďalšie služby.

4. Odovzdávanie klientov konkrétnym poskytovateľom bydliska

V praxi často existujú strany, ktoré poskytujú dodatočné služby a následne odkážu klienta na konkrétneho poskytovateľa bydliska. Na oplátku za toto postúpenie poskytovateľ bydliska často platí províziu strane, ktorá odporučila klienta. Podľa Wtt 2018 však už nie je dovolené, aby poskytovatelia služieb spolupracovali a úmyselne oddelili svoje služby, aby sa vyhli Wtt. Ak organizácia poskytuje klientom ďalšie služby, nie je dovolené odkázať týchto klientov na konkrétnych poskytovateľov bydliska. To znamená, že existuje spolupráca medzi stranami, ktorej cieľom je vyhnúť sa Wtt. Okrem toho, keď sa dostane provízia za postúpenie, je zrejmé, že existuje spolupráca medzi stranami, v ktorých sú dôveryhodné služby oddelené.

Príslušný článok Wtt hovorí o vykonávaní činností zamerané na poskytnutie poštovej adresy alebo návštevy a poskytnutie ďalších služieb. Memorandum o zmene a doplnení sa týka kontaktovanie klienta s rôznymi stranami. [4] Wtt 2018 je nový zákon, takže v súčasnosti neexistujú žiadne súdne rozhodnutia týkajúce sa tohto zákona. Relevantná literatúra ďalej pojednáva iba o zmenách, ktoré so sebou tento zákon prináša. To znamená, že v tejto chvíli ešte nie je jasné, ako bude zákon presne fungovať v praxi. Výsledkom je, že v tejto chvíli nevieme, ktoré akcie presne spadajú do definícií „zameraných na“ a „kontaktovania s“. V súčasnosti preto nie je možné povedať, na ktoré konania sa presne vzťahuje zákaz článku 3 ods. 4 písm. B Wtt 2018. Je však isté, že ide o kĺzavú škálu. Spomínanie na konkrétnych poskytovateľov bydliska a získanie provízie za tieto odporúčania sa považuje za sprostredkovanie kontaktu klientov s poskytovateľom bydliska. Odporúčanie konkrétnych poskytovateľov bydliska, s ktorými má človek dobré skúsenosti, predstavuje riziko, hoci klient sa v zásade priamo nespomína na poskytovateľa bydliska. V tomto prípade sa však uvádza konkrétny poskytovateľ bydliska, na ktorého sa klient môže obrátiť. Existuje veľká šanca, že sa to bude považovať za „kontaktovanie klienta“ s poskytovateľom bydliska. Nakoniec, v takom prípade sa klient nemusí sám usilovať o nájdenie poskytovateľa bydliska. Stále zostáva otázka, či hovoríme o „kontakte s klientom“, keď je klient odkázaný na vyplnenú stránku vyhľadávania Google. Je to preto, lebo sa pri tom neodporúča žiadny konkrétny poskytovateľ bydliska, ale inštitúcia klientovi poskytne mená poskytovateľov bydliska. Na objasnenie toho, ktoré kroky presne spadajú do rozsahu zákazu, bude potrebné právne ustanovenie ďalej rozpracovať v judikatúre.

5. Záver

Je zrejmé, že Wtt 2018 môže mať výrazné následky pre strany, ktoré poskytujú doplnkové služby, a zároveň môžu svojich klientov odkázať na inú stranu, ktorá môže poskytovať bydlisko. Podľa starého Wtt tieto inštitúcie nepatria do rozsahu pôsobnosti Wtt, a preto nevyžadovali povolenie podľa Wtt. Od nadobudnutia platnosti dohody Wtt 2018 však existuje zákaz tzv. Oddelenia dôveryhodných služieb. Od tejto chvíle inštitúcie, ktoré vykonávajú činnosti zamerané na poskytovanie trvalého pobytu a poskytovanie doplnkových služieb, patria do rozsahu pôsobnosti Wtt a podľa tohto zákona musia získať povolenie. V praxi existuje veľa organizácií, ktoré poskytujú ďalšie služby a potom odchádzajú svojich klientov na poskytovateľa bydliska. Za každého klienta, ktorého odporučia, dostane províziu od poskytovateľa bydliska. Avšak od nadobudnutia platnosti Wtt 2018 už nie je dovolené, aby poskytovatelia služieb spolupracovali a zámerne oddelili služby, aby sa vyhli Wtt. Organizácie, ktoré pracujú na tomto základe, by preto mali kriticky preskúmať svoje činnosti. Tieto organizácie majú dve možnosti: upravujú svoje činnosti alebo spadajú do rozsahu pôsobnosti Wtt, a preto vyžadujú povolenie a podliehajú dohľadu Holandskej centrálnej banky.

Kontakt

Ak máte otázky alebo pripomienky po prečítaní tohto článku, neváhajte nás kontaktovať. Maxim Hodak, právnik na Law & More cez maxim.hodak@lawandmore.nl, alebo mr. Tom Meevis, právnik v spoločnosti Law & More cez tom.meevis@lawandmore.nl alebo zavolajte na +31 (0) 40-3690680.

 

[1] K. Frielink, Toezicht Trustkantoren v Nederland, Deventer: Wolters Kluwer Nederland 2004.

[2] Kamerstukken II 2017/18, 34 910, 7 (Nota van Wijziging).

[3] Kamerstukken II 2017/18, 34 910, 7 (Nota van Wijziging).

[4] Kamerstukken II 2017/18, 34 910, 7 (Nota van Wijziging).

zdieľam