Vysvetlený holandský zákon o praní špinavých peňazí a financovaní terorizmu (článok)

Holandské pranie špinavých peňazí a financovanie terorizmu...

Vysvetlil sa holandský zákon o praní špinavých peňazí a financovaní terorizmu

2018. augusta XNUMX je v platnosti desať rokov holandský zákon o boji proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu (holandský: Wwft). Hlavným účelom Wwft je udržiavať finančný systém čistý; cieľom zákona je zabrániť tomu, aby sa finančný systém využíval na trestné účely prania špinavých peňazí a financovania terorizmu. Pranie špinavých peňazí znamená, že nezákonne získané aktíva sú legálne, aby zakrývali nezákonný pôvod. K financovaniu terorizmu dochádza, keď sa kapitál využíva na uľahčenie teroristických aktivít. Podľa organizácie Wwft sú organizácie povinné oznamovať neobvyklé transakcie. Tieto správy prispievajú k odhaľovaniu a stíhaniu prania špinavých peňazí a financovania terorizmu. Wwft má veľký vplyv na organizácie, ktoré pôsobia v Holandsku. Organizácie musia aktívne prijímať opatrenia, aby zabránili praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu. Tento článok bude diskutovať o tom, ktoré inštitúcie patria do rozsahu pôsobnosti Wwft, aké povinnosti majú tieto inštitúcie podľa Wwft a aké následky majú, keď inštitúcie nedodržiavajú Wwft.

Vysvetlil sa holandský zákon o praní špinavých peňazí a financovaní terorizmu

1. Inštitúcie, ktoré patria do rozsahu pôsobnosti Wwft

Niektoré inštitúcie sú povinné dodržiavať ustanovenia Wwft. S cieľom posúdiť, či inštitúcia podlieha Wwft, sa skúma typ inštitúcie a činnosti, ktoré táto inštitúcia vykonáva. Od inštitúcie, ktorá je predmetom Wwft, sa môže vyžadovať, aby vykonala povinnú starostlivosť o klienta alebo aby oznámila transakciu. Wwft môžu podliehať nasledujúcim inštitúciám:

  • predajcovia tovaru;
  • sprostredkovatelia pri nákupe a predaji tovaru;
  • odhadcovia nehnuteľností;
  • realitné kancelárie a sprostredkovatelia v oblasti nehnuteľností;
  • Prevádzkovatelia záložní a poskytovatelia trvalého pobytu;
  • finančné inštitúcie;
  • nezávislí odborníci. [1]

Predajcovia tovaru

Predajcovia tovaru sú povinní vykonať hĺbkovú analýzu klienta, ak cena predaného tovaru je 15,000 25,000 € alebo viac a táto platba je vykonaná v hotovosti. Nezáleží na tom, či sa platba uskutoční v termínoch alebo naraz. Ak sa pri predaji konkrétneho tovaru, napríklad lodí, vozidiel a šperkov, uskutoční platba v hotovosti vo výške XNUMX XNUMX EUR alebo viac, musí predávajúci túto transakciu vždy nahlásiť. Ak platba nie je vykonaná v hotovosti, nevzniká žiadna povinnosť spoločnosti Wwft. Vklad v hotovosti na bankový účet dodávateľa sa však považuje za platbu v hotovosti.

Sprostredkovatelia v oblasti nákupu a predaja tovaru

Ak sprostredkujete nákup alebo predaj určitého tovaru, ste predmetom Wwft a ste povinní vykonávať povinnú starostlivosť klienta. Patria sem predaj a nákup vozidiel, lodí, šperkov, umeleckých predmetov a starožitností. Nezáleží na tom, aká vysoká cena má byť zaplatená a či bola cena zaplatená v hotovosti. Ak dôjde k transakcii s hotovostnou platbou 25,000 XNUMX EUR alebo vyššou, musí sa táto transakcia vždy nahlásiť.

Odhadcovia nehnuteľností

Keď odhadca vyhodnotí nehnuteľný majetok a zistí neobvyklé skutočnosti a okolnosti, ktoré sa môžu týkať prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu, musí sa táto transakcia nahlásiť. Odhadcovia však nie sú povinní vykonávať povinnú starostlivosť o klienta.

Realitní agenti a sprostredkovatelia v oblasti nehnuteľností

Osoby, ktoré sprostredkúvajú nákup a predaj nehnuteľného majetku, podliehajú Wwft a musia pri každom postúpení vykonať povinnú starostlivosť klienta. Povinnosť vykonať povinnú starostlivosť klienta sa vzťahuje aj na protistranu klienta. Ak existuje podozrenie, že transakcia môže zahŕňať pranie špinavých peňazí alebo financovanie terorizmu, musí sa táto transakcia nahlásiť. Platí to aj pre transakcie, pri ktorých sa v hotovosti prijíma suma 15,000 XNUMX EUR alebo viac. Nezáleží na tom, či je táto suma určená realitnému agentovi alebo tretej strane.

Prevádzkovatelia záložní a poskytovatelia trvalého pobytu

Prevádzkovatelia záložní, ktorí ponúkajú profesionálne alebo obchodné sľuby, musia pri každej transakcii vykonať náležitú starostlivosť klienta. Ak je transakcia nezvyčajná, musí sa táto transakcia nahlásiť. Platí to aj pre všetky transakcie, ktorých výška je 25,000 XNUMX EUR alebo viac. Poskytovatelia bydliska, ktorí sprístupňujú adresu alebo poštovú adresu tretím stranám na obchodnom alebo profesionálnom základe, musia tiež vykonať povinnú starostlivosť o každého klienta. Ak existuje podozrenie, že pri poskytovaní bydliska môže dôjsť k praniu špinavých peňazí alebo financovaniu terorizmu, musí sa transakcia oznámiť.

Finančné inštitúcie

Medzi finančné inštitúcie patria banky, zmenárne, kasína, zverenecké fondy, investičné inštitúcie a niektorí poisťovatelia. Tieto inštitúcie musia vždy vykonávať povinnú starostlivosť o klienta a musia hlásiť neobvyklé transakcie. Na banky sa však môžu vzťahovať odlišné pravidlá.

Nezávislí odborníci

Do kategórie nezávislých odborníkov patria tieto osoby: notári, právnici, účtovníci, daňoví poradcovia a správne úrady. Tieto profesijné skupiny musia vykonávať povinnú starostlivosť klienta a hlásiť neobvyklé transakcie.

Inštitúcie alebo odborníci, ktorí nezávisle vykonávajú profesionálne činnosti, ktoré zodpovedajú činnostiam vykonávaným vyššie uvedenými inštitúciami, môžu tiež podliehať Wwft. To môže zahŕňať nasledujúce činnosti:

  • poskytovanie poradenstva spoločnostiam v oblasti kapitálovej štruktúry, obchodnej stratégie a súvisiacich činností;
  • Poradenstvo a poskytovanie služieb v oblasti fúzií a akvizícií spoločností;
  • zakladanie alebo riadenie spoločností alebo právnických osôb;
  • nákup alebo predaj spoločností, právnických osôb alebo podielov v spoločnostiach;
  • úplné alebo čiastočné nadobudnutie spoločností alebo právnických osôb;
  • daňové činnosti.

Aby bolo možné určiť, či inštitúcia podlieha alebo nepodlieha Wwft, je dôležité mať na pamäti činnosti, ktoré inštitúcia vykonáva. Ak inštitúcia poskytuje iba informácie, inštitúcia v zásade nepodlieha Wwft. Ak inštitúcia ponúka poradenstvo klientom, inštitúcia môže podliehať Wwft. Medzi poskytovaním informácií a poskytovaním poradenstva je však tenká hranica. Povinná povinná starostlivosť vo vzťahu ku klientovi sa musí uskutočniť skôr, ako inštitúcia uzavrie obchodnú dohodu s klientom. Ak sa inštitúcia na začiatku domnieva, že klientovi sa musia poskytovať iba informácie, ale neskôr sa zdá, že sa poskytlo alebo by sa malo poskytnúť aj poradenstvo, povinnosť uskutočniť predchádzajúcu povinnú starostlivosť klienta nie je splnená. Je tiež veľmi riskantné rozdeliť činnosti inštitúcie na činnosti, ktoré sú predmetom činnosti Wwft, a činnosti, ktoré nie sú predmetom činnosti Wwft, pretože hranica medzi týmito činnosťami je veľmi vágna. Okrem toho môže tiež dôjsť k tomu, že samostatné činnosti nepodliehajú Wwft, ale že tieto činnosti znamenajú povinnosť Wwft, keď sú spojené. Preto je dôležité vopred určiť, či vaša inštitúcia podlieha alebo nie je predmetom Wwft.

Za určitých okolností môže inštitúcia spadať do rozsahu pôsobnosti holandského zákona o dohľade nad dôveryhodnými kanceláriami (Wtt) a nie do pôsobnosti Wwft. Wtt obsahuje prísnejšie požiadavky týkajúce sa povinnej starostlivosti o klienta a inštitúcie, ktoré sú predmetom Wtt, potrebujú povolenie na vykonávanie svojich činností. Podľa Wtt podliehajú Wtt inštitúcie, ktoré poskytujú bydlisko a ktoré vykonávajú aj ďalšie činnosti. Tieto ďalšie činnosti spočívajú v poskytovaní právneho poradenstva, starostlivosti o daňové priznania, vykonávaní činností v súvislosti so zostavovaním, posudzovaním a sledovaním ročných účtovných závierok alebo v udržiavaní správy alebo v získavaní riaditeľa pre právnickú alebo právnickú osobu. V praxi zabezpečujú bydlisko a vykonávanie ďalších aktivít často dve rôzne inštitúcie, aby sa zabezpečilo, že tieto inštitúcie nespadajú do rozsahu pôsobnosti Wtt. To však už nebude možné, keď nadobudne účinnosť zmenený Wtt. Po nadobudnutí účinnosti tejto legislatívnej zmeny budú Wtt podliehať aj inštitúciám, ktoré sa delia o preukázanie bydliska a vykonávanie ďalších aktivít medzi dvoma inštitúciami. Týka sa to inštitúcií, ktoré sami vykonávajú ďalšie činnosti, ale klienta odkážu na inú inštitúciu, ktorá poskytuje bydlisko alebo bydlisko (alebo naopak), ako aj inštitúcií, ktoré pôsobia ako sprostredkovatelia tým, že kontaktujú klienta s rôznymi stranami, ktoré môžu poskytnúť bydlisko a môžu konať. ďalšie činnosti. [2] Je dôležité, aby mali inštitúcie dobrý prehľad o svojej činnosti, aby mohli určiť, ktoré právo sa na ne vzťahuje.

2. Starostlivosť o klienta

Podľa Wwft musí inštitúcia podliehajúca Wwft vykonávať povinnú starostlivosť o klienta. Starostlivosť o klienta sa musí vykonať skôr, ako inštitúcia uzavrie obchodnú dohodu s klientom a pred poskytnutím služieb. Starostlivosť o klienta zahŕňa okrem iného to, že inštitúcia musí požadovať totožnosť svojich klientov, musí tieto informácie skontrolovať, zaznamenať a uchovať ich päť rokov.

Due diligence klienta podľa Wwft je orientovaná na riziko. To znamená, že inštitúcia musí prevziať riziká spojené s povahou a veľkosťou vlastnej spoločnosti a riziká súvisiace s konkrétnym obchodným vzťahom alebo transakciami. Intenzita náležitej starostlivosti musí byť v súlade s týmito rizikami. [3] Wwft zahŕňa tri úrovne hĺbkovej kontroly klienta: štandardnú, zjednodušenú a vylepšenú. Na základe rizík musí inštitúcia určiť, ktoré z vyššie uvedených due diligences klienta musia byť vykonané. Okrem interpretácie povinnej starostlivosti o klienta na základe rizika, ktorú je potrebné vykonať v štandardných prípadoch, sa hodnotenie rizika môže preukázať aj ako dôvod na vykonanie zjednodušenej alebo rozšírenej povinnej starostlivosti o klienta. Pri hodnotení rizík je potrebné zohľadniť tieto body: klienti, krajiny a geografické dôvody, kde inštitúcia pôsobí, a dodávané produkty a služby. [4]

Wwft nešpecifikuje, aké opatrenia musia inštitúcie prijať, aby vyvážili due diligence klienta s citlivosťou transakcie na riziko. Je však dôležité, aby inštitúcie ustanovili postupy založené na rizikách s cieľom určiť, s akou intenzitou je potrebné vykonať due diligence klienta. Môžu sa implementovať napríklad tieto opatrenia: vytvorenie matice rizík, formulovanie politiky alebo profilu rizika, inštalácia postupov na akceptovanie klientov, prijatie opatrení vnútornej kontroly alebo kombinácia týchto opatrení. Ďalej sa odporúča vykonať správu súborov a viesť záznamy o všetkých transakciách a zodpovedajúcich hodnoteniach rizík. Zodpovedný orgán, pokiaľ ide o Wwft, finančná spravodajská jednotka (FIU), môže požiadať inštitúciu, aby poskytla identifikáciu a hodnotenie rizík v súvislosti s praním špinavých peňazí a financovaním terorizmu. Inštitúcia je povinná takejto žiadosti vyhovieť. [5] Wwft tiež obsahuje ukazovatele, ktoré naznačujú, s akou intenzitou je potrebné vykonať due diligence klienta.

2.1 Štandardná povinná starostlivosť o klienta

Inštitúcie obvykle musia vykonávať štandardnú povinnú starostlivosť o klienta. Táto povinná starostlivosť pozostáva z týchto prvkov:

  • určovanie, overovanie a zaznamenávanie totožnosti klienta;
  • určovanie, overovanie a zaznamenávanie totožnosti vlastníka konečného príjemcu (UBO);
  • určenie a zaznamenanie účelu a povahy postúpenia alebo transakcie.

Totožnosť klienta

Aby sa vedelo, komu sa služby poskytujú, musí sa zistiť totožnosť klienta skôr, ako inštitúcia začne poskytovať svoje služby. Na identifikáciu klienta je potrebné požiadať klienta o jeho identifikačné údaje. Následne sa musí overiť totožnosť klienta. V prípade fyzickej osoby sa toto overenie môže vykonať vyžiadaním originálneho pasu, vodičského preukazu alebo preukazu totožnosti. Od klientov, ktorí sú právnickými osobami, sa musí požadovať poskytnutie výpisu z obchodného registra alebo iných spoľahlivých dokumentov alebo údajov, ktoré sú obvyklé v medzinárodnej doprave. Inštitúcia si potom musí tieto informácie uchovať päť rokov.

Totožnosť UBO

Ak je klient právnickou osobou, partnerstvom, nadáciou alebo trustom, UBO musí byť identifikovaná a overená. UBO právnickej osoby je fyzická osoba, ktorá:

  • vlastní viac ako 25% podiel na základnom imaní klienta; alebo
  • môže na valnom zhromaždení akcionárov klienta vykonávať 25% alebo viac akcií alebo hlasovacích práv; alebo
  • môže vykonávať skutočnú kontrolu nad klientom; alebo
  • je príjemcom 25% alebo viac z majetku nadácie alebo fondu; alebo
  • má osobitnú kontrolu nad 25% alebo viac aktív klientov.

UBO spoločnosti je fyzická osoba, ktorá má pri zániku spoločnosti právo na podiel na majetku najmenej 25% alebo má právo na podiel na ziskoch najmenej 25%. S dôverou musia byť identifikátor (-y) a správca (-ovia).

Keď sa určí totožnosť UBO, musí sa táto totožnosť overiť. Inštitúcia musí posúdiť riziká týkajúce sa prania špinavých peňazí a financovania terorizmu; overenie UBO sa musí vykonať podľa týchto rizík. Toto sa nazýva overenie založené na riziku. Najhlbšou formou overovania je prostredníctvom podkladov, ako sú listiny, zmluvy a registrácie vo verejných registroch alebo iných spoľahlivých zdrojoch, určiť, či je dotknutý UBO skutočne oprávnený na 25% alebo viac. Tieto informácie možno požadovať, ak existuje vysoké riziko, pokiaľ ide o pranie špinavých peňazí a financovanie terorizmu. Ak existuje nízke riziko, inštitúcia môže nechať klienta podpísať vyhlásenie UBO. Podpisom tohto vyhlásenia klient potvrdzuje správnosť identity UBO.

Účel a povaha postúpenia alebo transakcie

Inštitúcie musia vykonať výskum na pozadí a účele zamýšľaného obchodného vzťahu alebo transakcie. To by malo zabrániť tomu, aby sa služby inštitúcií využívali na pranie špinavých peňazí alebo financovanie terorizmu. Vyšetrovanie týkajúce sa povahy postúpenia alebo transakcie by malo byť založené na riziku [6]. Keď sa určí povaha postúpenia alebo transakcie, musí sa to zaznamenať do registra.

2.2 Zjednodušená povinná starostlivosť o klienta

Je tiež možné, že inštitúcia dodržiava Wwft tým, že vykonáva zjednodušenú povinnú starostlivosť o klienta. Ako už bolo uvedené, intenzita vykonávania povinnej starostlivosti o klienta sa stanoví na základe analýzy rizika. Ak táto analýza ukáže, že riziko prania špinavých peňazí a financovania terorizmu je nízke, je možné vykonať zjednodušenú povinnú starostlivosť klienta. Podľa Wwft postačuje zjednodušená povinná starostlivosť o klienta v každom prípade, ak je klientom banka, životné poistenie alebo iná finančná inštitúcia, spoločnosť kótovaná na burze alebo vládna inštitúcia EÚ. V takýchto prípadoch je potrebné určiť a zaznamenať iba totožnosť klienta a účel a povahu transakcie spôsobom opísaným v bode 2.1. V tomto prípade nie je potrebné overenie klienta a identifikácia a overenie UBO.

2.3 Vylepšená povinná starostlivosť o klienta

Môže sa tiež stať, že sa musí vykonať rozšírená povinná starostlivosť o klienta. To je prípad, keď je vysoké riziko prania špinavých peňazí a financovania terorizmu. Podľa Wwft musí byť rozšírená povinná starostlivosť o klienta vykonaná v nasledujúcich situáciách:

  • vopred existuje podozrenie na zvýšené riziko prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu;
  • klient nie je fyzicky prítomný pri identifikácii;
  • klient alebo UBO je politicky exponovaná osoba.

Podozrenie na zvýšené riziko prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu

Ak analýza rizika ukáže, že existuje vysoké riziko prania špinavých peňazí a financovania terorizmu, musí sa vykonať rozšírená povinná starostlivosť o klienta. Táto zvýšená povinná starostlivosť vo vzťahu ku klientovi sa môže napríklad vykonať vyžiadaním si osvedčenia o správnom správaní klienta, ďalším vyšetrovaním orgánov a funkcií predstavenstva a splnomocnencov alebo vyšetrovaním pôvodu a určenia finančných prostriedkov vrátane požiadania banky. Vyhlásenia. Opatrenia, ktoré sa musia prijať, závisia od situácie.

Klient nie je fyzicky prítomný pri identifikácii

Ak klient nie je fyzicky prítomný pri identifikácii, vedie to k vyššiemu riziku prania špinavých peňazí a financovania terorizmu. V takom prípade sa musia prijať opatrenia na kompenzáciu tohto špecifického rizika. Wwft naznačuje, ktoré možnosti inštitúcie musia kompenzovať riziko:

  • identifikácia klienta na základe dodatočných dokumentov, údajov alebo informácií (napríklad notársky overená kópia pasu alebo apoštolov);
  • posúdenie pravosti predložených dokumentov;
  • zabezpečenie toho, aby sa prvá platba súvisiaca s obchodným vzťahom alebo transakciou uskutočnila v mene alebo na náklady účtu klienta v banke, ktorá má sídlo v členskom štáte alebo v banke v určenom štáte, ktorý má v držbe povolenie na podnikanie v tomto štáte.

Ak sa uskutoční platba za identifikáciu, hovoríme o odvodenej identifikácii. To znamená, že inštitúcia môže použiť údaje z predchádzajúcej povinnej starostlivosti o klienta. Odvodená identifikácia je povolená, pretože banka, v ktorej sa uskutočňuje platba za identifikáciu, je tiež inštitúciou, ktorá podlieha Wwft alebo podobnému dohľadu v inom členskom štáte. Pri vykonávaní tejto identifikačnej platby je banka v zásade už identifikovaná klientom.

Klient alebo UBO je politicky exponovaná osoba

Politicky exponované osoby (PEP) sú osoby, ktoré zaujímajú popredné politické postavenie v Holandsku alebo v zahraničí alebo ktoré takéto postavenie zastávali až pred rokom, a

  • žiť v zahraničí (bez ohľadu na to, či majú alebo nemajú holandskú alebo inú štátnu príslušnosť);

OR

  • žijú v Holandsku, ale nemajú holandskú štátnu príslušnosť.

Či je osoba PEP, sa musí vyšetriť tak pre klienta, ako aj pre akýkoľvek UBO klienta. V každom prípade sú to tieto osoby:

  • hlavy štátov, hlavy štátov, ministri a štátni tajomníci;
  • poslanci;
  • členovia vysokých súdnych orgánov;
  • členovia audítorských úradov a riadiacich rád centrálnych bánk;
  • veľvyslanci, chargé d'affaires a vyšší dôstojníci armády;
  • členovia správnych orgánov, výkonných aj dozorných;
  • orgány verejných spoločností;
  • najbližší rodinní príslušníci alebo blízki spolupracovníci vyššie uvedených osôb. [7]

Ak je zapojený PEP, inštitúcia by mala zhromažďovať a overovať viac údajov, aby dostatočne znížila a kontrolovala vysoké riziko prania špinavých peňazí a financovania terorizmu. [8]

3. Nahlásenie nezvyčajnej transakcie

Po dokončení povinnej starostlivosti o klienta musí inštitúcia určiť, či je navrhovaná transakcia nezvyčajná. Ak je to tak, a mohlo by dôjsť k praniu špinavých peňazí alebo financovaniu terorizmu, musí sa transakcia ohlásiť.

Ak povinná starostlivosť o klienta neposkytla údaje predpísané zákonom alebo ak existujú náznaky účasti na praní špinavých peňazí alebo financovaní terorizmu, musí sa transakcia oznámiť FIU. To je podľa Wwft. Holandské orgány stanovili subjektívne a objektívne indikácie, na základe ktorých inštitúcie môžu určiť, či ide o neobvyklú transakciu. Ak ide o jeden z ukazovateľov, predpokladá sa, že transakcia je neobvyklá. Táto transakcia musí byť potom nahlásená FIU čo najskôr. Stanovujú sa tieto ukazovatele:

Subjektívne ukazovatele

  1. Transakcia, v ktorej má inštitúcia dôvod predpokladať, že sa môže týkať prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu. Finančná akčná skupina tiež identifikovala rôzne rizikové krajiny.

Objektívne ukazovatele

  1. Transakcie, ktoré sa oznamujú polícii alebo prokuratúre v súvislosti s praním špinavých peňazí alebo financovaním terorizmu, sa musia tiež hlásiť FIU; koniec koncov sa predpokladá, že tieto transakcie môžu súvisieť s praním špinavých peňazí a financovaním terorizmu.
  2. Transakcia (právnická) osoba s bydliskom alebo s bydliskom v štáte, ktorý je ministerskou reguláciou označený ako štát so strategickými nedostatkami v prevencii prania špinavých peňazí a financovania terorizmu, alebo v jeho prospech.
  3. Transakcia, pri ktorej sa jedno alebo viac vozidiel, lodí, umeleckých predmetov alebo šperkov predáva za (čiastočnú) platbu v hotovosti, pričom suma, ktorá sa má zaplatiť v hotovosti, predstavuje 25,000 XNUMX EUR alebo viac.
  4. Transakcia vo výške 15,000 XNUMX EUR alebo viac, pri ktorej dochádza k výmene hotovosti za inú menu alebo od malých až po veľké denominácie.
  5. Vklad hotovosti vo výške 15,000 XNUMX EUR alebo viac v prospech kreditnej karty alebo predplateného platobného nástroja.
  6. Použitie kreditnej karty alebo predplateného platobného nástroja v súvislosti s transakciou vo výške 15,000 XNUMX EUR alebo viac.
  7. Transakcia vo výške 15,000 XNUMX EUR alebo viac, vyplatená inštitúcii alebo prostredníctvom inštitúcie v hotovosti, so šekmi na doručiteľa, s predplateným nástrojom alebo s podobnými platobnými prostriedkami.
  8. Transakcia, pri ktorej sa tovar alebo niekoľko tovarov dostane pod kontrolu záložne, pričom čiastka sprístupnená záložňou výmenou vo výške 25,000 XNUMX EUR alebo viac.
  9. Transakcia vo výške 15,000 XNUMX EUR alebo viac, vyplatená inštitúcii alebo prostredníctvom inštitúcie v hotovosti, so šekmi, s predplateným nástrojom alebo v cudzej mene.
  10. Vkladanie mincí, bankoviek alebo iných cenných predmetov vo výške najmenej 15,000 XNUMX EUR.
  11. Giro platobná transakcia vo výške 15,000 XNUMX EUR alebo viac.
  12. Prevod peňazí v hodnote najmenej 2,000 9 EUR, pokiaľ sa netýka prevodu peňazí z inštitúcie, ktorá prenecháva zúčtovanie tohto prevodu, do inej inštitúcie, ktorá je povinná hlásiť neobvyklé transakcie vyplývajúce z Wwft. [XNUMX]

Nie všetky ukazovatele sa vzťahujú na všetky inštitúcie. Závisí to od typu inštitúcie, ktoré ukazovatele sa na ňu vzťahujú. Ak sa jedna z vyššie uvedených transakcií uskutoční v určitej inštitúcii, považuje sa to za neobvyklú transakciu. Táto transakcia sa musí nahlásiť FIU. FIU zaregistruje správu ako správu o nezvyčajnej transakcii. FIU potom posúdi, či je nezvyčajná transakcia podozrivá a musí ju vyšetrovať orgán činný v trestnom konaní alebo bezpečnostná služba.

4. odškodnenie

Ak inštitúcia nahlási FIU neobvyklú transakciu, táto správa má za následok odškodnenie. Podľa Wwft nemôžu údaje alebo informácie poskytnuté FIU v dobrej viere v súvislosti so správou slúžiť ako základ pre alebo na účely vyšetrovania alebo stíhania inštitúcie, ktorá ohlásila podozrenie z prania špinavých peňazí. alebo financovanie terorizmu touto inštitúciou. Okrem toho tieto údaje nemôžu slúžiť ako obžaloba. Platí to aj pre údaje poskytnuté FIU inštitúciou za odôvodneného predpokladu, že by to znamenalo splnenie oznamovacej povinnosti vyplývajúcej z Wwft. To znamená, že informácie, ktoré inštitúcia poskytla FIU v súvislosti so správou o nezvyčajnej transakcii, nemožno použiť proti inštitúcii pri vyšetrovaní trestného činu týkajúceho sa prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu. Toto odškodnenie sa vzťahuje aj na osoby, ktoré pracujú pre inštitúciu, ktorá poskytla FIU údaje a informácie. Ohlásením nezvyčajnej transakcie v dobrej viere sa udeľuje trestné odškodnenie.

Inštitúcia, ktorá nahlásila nezvyčajnú transakciu alebo poskytla ďalšie informácie na základe Wwft, nezodpovedá za žiadnu škodu, ktorá v dôsledku toho vznikla tretej strane. To znamená, že inštitúcia nemôže byť braná na zodpovednosť za škodu, ktorú klientovi vznikne v dôsledku hlásenia nezvyčajnej transakcie. Z tohto dôvodu sa splnením povinnosti nahlásiť neobvyklú transakciu udelí občianske odškodnenie aj inštitúcii. Toto občianske odškodnenie sa vzťahuje aj na osoby, ktoré pracujú pre inštitúciu, ktorá ohlásila neobvyklú transakciu alebo poskytla informácie FIU.

5. Ostatné povinnosti vyplývajúce z

Okrem povinnosti vykonávať klientsku povinnú starostlivosť a oznamovať neobvyklé transakcie FIU, Wwft tiež ukladá povinnosť mlčanlivosti a povinnosť odbornej prípravy pre inštitúcie.

Povinnosť mlčanlivosti

Povinnosť mlčanlivosti znamená, že inštitúcia nemôže nikoho informovať o správe pre FIU ao podozrení, že sa na transakcii podieľa pranie špinavých peňazí alebo financovanie terorizmu. Inštitúcia má dokonca zakázané o tom informovať klienta. Dôvodom je to, že FIU začne vyšetrovanie nezvyčajnej transakcie. Povinnosť mlčanlivosti je zavedená s cieľom zabrániť tomu, aby strany, ktoré sú predmetom výskumu, dostali príležitosť napríklad disponovať dôkazmi.

Povinnosť odbornej prípravy

Podľa organizácie Wwft majú inštitúcie povinnosť odbornej prípravy. Táto povinnosť odbornej prípravy vyžaduje, aby zamestnanci inštitúcie boli oboznámení s ustanoveniami Wwft, pokiaľ je to relevantné pre plnenie ich povinností. Zamestnanci musia byť schopní riadne vykonávať klientsku starostlivosť a rozpoznať neobvyklú transakciu. Aby sa to dosiahlo, musia sa absolvovať pravidelné školenia.

6. Dôsledky nesúladu s Wwft

Z Wwft vyplývajú rôzne povinnosti: vykonávanie povinnej starostlivosti o klienta, oznamovanie neobvyklých transakcií, povinnosť zachovávať dôvernosť a povinnosť odbornej prípravy. Musia sa tiež zaznamenávať a uchovávať rôzne údaje a inštitúcia musí prijať opatrenia na zníženie rizika prania špinavých peňazí a financovania terorizmu.

Ak inštitúcia nespĺňa vyššie uvedené povinnosti, prijmú sa opatrenia. V závislosti od typu inštitúcie vykonáva dohľad nad dodržiavaním Wwft daňový úrad / dozorný úrad Wwft, holandská centrálna banka, holandský úrad pre finančné trhy, úrad finančného dohľadu alebo holandská advokátska komora. Títo nadriadení vykonávajú dozorné vyšetrovania s cieľom skontrolovať, či inštitúcia správne dodržiava ustanovenia Wwft. Pri týchto vyšetrovaniach sa hodnotí náčrt a existencia politiky rizika. Cieľom vyšetrovania je tiež zabezpečiť, aby inštitúcie skutočne hlásili nezvyčajné transakcie. Ak dôjde k porušeniu ustanovení Wwft, dozorné orgány sú oprávnené uložiť príkaz podliehajúci prírastkovej sankcii alebo správnej pokute. Majú tiež možnosť poveriť inštitúciu, aby sledovala určitý postup týkajúci sa rozvoja vnútorných postupov a školenia zamestnancov.

Ak inštitúcia nehlási neobvyklú transakciu, dôjde k porušeniu Wwft. Nezáleží na tom, či k neoznámeniu došlo úmyselne alebo náhodne. Ak inštitúcia poruší Wwft, znamená to podľa holandského zákona o hospodárskych trestných činoch hospodársky trestný čin. FIU môže tiež vykonávať ďalšie vyšetrovania týkajúce sa správania inštitúcií. V závažných prípadoch môžu dozorné orgány dokonca nahlásiť porušenie holandskému prokurátorovi, ktorý môže potom začať vyšetrovanie inštitúcie. Inštitúcia bude potom stíhaná, pretože nedodržala ustanovenia Wwft.

7. Záver

Wwft je zákon, ktorý sa vzťahuje na mnoho inštitúcií. Preto je dôležité, aby tieto inštitúcie vedeli, ktoré povinnosti musia splniť, aby splnili požiadavky Wwft. Vykonávanie povinnej starostlivosti o klienta, hlásenie neobvyklých transakcií, povinnosť zachovávať dôvernosť a povinnosť odbornej prípravy vyplýva z Wwft. Tieto povinnosti boli stanovené s cieľom zabezpečiť, aby riziko prania špinavých peňazí a financovania terorizmu bolo čo najmenšie a aby bolo možné okamžite konať, ak existuje podozrenie, že tieto činnosti prebiehajú. Pre inštitúcie je dôležité vyhodnotiť riziká a podľa toho prijať opatrenia. V závislosti od typu inštitúcie a činností, ktoré inštitúcia vykonáva, sa môžu uplatňovať odlišné pravidlá.

Wwft neznamená iba to, že inštitúcie musia dodržiavať povinnosti vyplývajúce z Wwft, ale má aj ďalšie dôsledky pre inštitúcie. Ak sa správa pre FIU podáva v dobrej viere, inštitúcii sa udelí trestné a občianske odškodnenie. V takom prípade sa informácie poskytnuté inštitúciou nemôžu použiť proti nej. Vylúčená je aj občianska zodpovednosť za škodu spôsobenú klientovi na základe správy FIU. Na druhej strane existujú dôsledky, keď dôjde k porušeniu Wwft. V najhoršom prípade môže byť inštitúcia trestne stíhaná. Preto je veľmi dôležité, aby inštitúcie dodržiavali ustanovenia Wwft, nielen aby znížili riziko prania špinavých peňazí a financovania terorizmu, ale aj aby sa chránili.
_____________________________

[1] „Wat je de Wwft“, Belastingdienst 09-07-2018, www.belastingdienst.nl.

[2] Kamerstukken II 2017/18, 34 910, 7 (Nota van Wijziging).

[3] Kamerstukken II 2017/18, 34 808, 3, s. 3 (MvT).

[4] Kamerstukken II 2017/18, 34 808, 3, s. 3 (MvT).

[5] Kamerstukken II 2017/18, 34 808, 3, s. 8 (MvT).

[6] Kamerstukken II 2017/18, 34 808, 3, s. 3 (MvT).

[7] „Wat je een PEP“, Autoriteit Financiele Markten 09-07-2018, www.afm.nl.

[8] Kamerstukken II 2017/18, 34 808, 3, s. 4 (MvT).

[9] „Meldergroepen“, FIU 09-07-2018, www.fiu-nederland.nl.

Law & More