Aké povinnosti vyplývajú zamestnávateľovi zo zákona o pracovných podmienkach?

Aké povinnosti vyplývajú zamestnávateľovi zo zákona o pracovných podmienkach?

Každý zamestnanec spoločnosti musí byť schopný pracovať bezpečne a zdravo.

Zákon o pracovných podmienkach (ďalej len Arbowet) je súčasťou zákona o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, ktorý obsahuje pravidlá a usmernenia na podporu bezpečného pracovného prostredia. Zákon o pracovných podmienkach obsahuje povinnosti, ktoré musia zamestnávatelia a zamestnanci dodržiavať. Týkajú sa všetkých miest, kde sa práca vykonáva (teda aj asociácií a nadácií a brigádnikov a flexibilných pracovníkov, pracovníkov na zavolanie a ľudí na zmluvy na 0 hodín). Zamestnávateľ spoločnosti je zodpovedný za zabezpečenie dodržiavania zákona o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci v rámci spoločnosti.

Tri úrovne

Legislatíva o pracovných podmienkach je rozdelená do troch úrovní: zákon o pracovných podmienkach, vyhláška o pracovných podmienkach a vyhláška o pracovných podmienkach.

  • Zákon o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci tvorí základ a je aj rámcovým zákonom. To znamená, že neobsahuje pravidlá o konkrétnych rizikách. Každá organizácia a sektor sa môže rozhodnúť, ako zavedie svoju politiku bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a zapíše ju do katalógu bezpečnosti a ochrany zdravia. Vyhláška o pracovných podmienkach a vyhláška o pracovných podmienkach však podrobne uvádzajú určité pravidlá.
  • Vyhláška o pracovných podmienkach je vypracovaním zákona o pracovných podmienkach. Obsahuje pravidlá, ktoré musia zamestnávatelia a zamestnanci dodržiavať, aby čelili pracovným rizikám. Má tiež špecifické pravidlá pre viaceré odvetvia a kategórie zamestnancov.
  • Nariadenie BOZP je opäť ďalším rozpracovaním vyhlášky BOZP. Zahŕňa podrobné predpisy. Ide napríklad o požiadavky, ktoré musia spĺňať pracovné prostriedky alebo ako presne musí služba bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci plniť svoje zákonné povinnosti. Tieto predpisy sú povinné aj pre zamestnávateľov a zamestnancov.

Katalóg BOZP

V katalógu BOZP organizácie zamestnávateľov a zamestnancov opisujú spoločné dohody o tom, ako (budú) dodržiavať vládne cieľové nariadenia pre zdravú a bezpečnú prácu. Cieľová regulácia je norma v zákone, ktorú musia firmy dodržiavať – napríklad maximálna hladina hluku. Katalóg popisuje techniky a spôsoby, osvedčené postupy, bary a praktické príručky pre bezpečnú a zdravú prácu a môže byť vytvorený na úrovni pobočky alebo spoločnosti. Za obsah a distribúciu katalógu BOZP zodpovedajú zamestnávatelia a zamestnanci.

Povinnosti zamestnávateľov

Nižšie je uvedený zoznam všeobecných zodpovedností a povinností pre zamestnávateľov zahrnutých v legislatíve. Konkrétne dohody o týchto zodpovednostiach sa môžu v jednotlivých organizáciách a odvetviach líšiť.

  • Každý zamestnávateľ musí mať so službou BOZP alebo závodným lekárom dohodu: primárna zmluva. Všetci pracovníci musia mať prístup k firemnému lekárovi a každá firma musí spolupracovať so závodným lekárom. Všetci zamestnanci si navyše môžu vyžiadať druhý posudok od podnikového lekára. Primárna zmluva medzi zamestnávateľom a BOZP alebo podnikovým lekárom stanovuje, ktoré ďalšie BOZP alebo podnikového lekára možno konzultovať na získanie druhého stanoviska.
  • Dizajn pracovísk, pracovné metódy, používané pracovné prostriedky, náplň práce čo najviac prispôsobiť osobnostným charakteristikám zamestnancov. To platí aj pre zamestnancov so štrukturálnymi a funkčnými obmedzeniami napríklad z dôvodu choroby.
  • Zamestnávateľ musí v maximálnej možnej miere obmedziť monotónnu a tempom viazanú prácu (možno ju odôvodnene požadovať).
  • Zamestnávateľ musí predchádzať závažným haváriám s prítomnosťou nebezpečných látok a zmierňovať ich, pokiaľ je to možné, zamestnávateľ.
  • Pracovníci by mali dostávať informácie a pokyny. Informácie a vzdelávanie sa môžu týkať používania pracovných prostriedkov alebo osobných ochranných prostriedkov, ale aj toho, ako sa v spoločnosti rieši agresia, násilie a sexuálne obťažovanie.
  • Zamestnávateľ musí zabezpečiť hlásenie a evidenciu pracovných úrazov a chorôb z povolania.
  • Zamestnávateľ je zodpovedný za predchádzanie nebezpečenstva pre tretie osoby týkajúce sa zamestnaneckej práce. Na tento účel sa môžu poistiť aj zamestnávatelia.
  • Zamestnávateľ musí zabezpečiť vypracovanie a implementáciu politiky BOZP. Politika bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci je podrobný akčný plán, ktorý popisuje, ako môžu spoločnosti eliminovať rizikové faktory. Politikou ochrany zdravia a bezpečnosti môžete dôsledne preukázať, že v rámci spoločnosti sa prijímajú bezpečné a zodpovedné opatrenia. Politika ochrany zdravia a bezpečnosti zahŕňa inventarizáciu a hodnotenie rizík (RI&E), politiku práceneschopnosti, internú pohotovostnú službu (BH)V, preventívneho pracovníka a PAGO.
  • Zamestnávateľ musí zaznamenať riziká zamestnancov spoločnosti v inventári a hodnotení rizík (RI&E). V ňom je tiež uvedené, ako sú zamestnanci chránení pred týmito rizikami. Takýto súpis hovorí, či zdravie a bezpečnosť ohrozuje napríklad nestabilné lešenie, nebezpečenstvo výbuchu, hlučné prostredie alebo príliš dlhá práca pri monitore. RI&E sa musí predložiť na posúdenie službe bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci alebo certifikovanému odborníkovi.
  • Súčasťou RI&E je akčný plán. Toto stanovuje, čo spoločnosť robí v týchto vysoko rizikových situáciách. To môže zahŕňať poskytovanie osobných ochranných prostriedkov, výmenu škodlivých strojov a poskytovanie dobrých informácií.
  • Tam, kde ľudia pracujú, môže dôjsť aj k absencii z dôvodu choroby. V rámci kontinuity činnosti musí zamestnávateľ vysvetliť, ako sa rieši absencia z dôvodu choroby v politike práceneschopnosti. Vykonávanie nemocenskej dovolenky je implicitne definovanou zákonnou povinnosťou zamestnávateľa a je výslovne uvedená vo vyhláške o pracovných podmienkach (článok 2.9). Podľa tohto článku arbodienst odporúča vykonávať štruktúrované, systematické a primerané pracovné podmienky a politiku práceneschopnosti. K jej realizácii musí prispievať arbodienst, berúc do úvahy najmä jedinečné skupiny zamestnancov.
  • Napríklad interní pohotovostní pracovníci (dôstojníci FAFS) poskytujú prvú pomoc pri nehode alebo požiari. Zamestnávateľ musí zabezpečiť dostatok úradníkov FAFS. Musí tiež zabezpečiť, aby mohli riadne vykonávať svoje povinnosti. Neexistujú žiadne špeciálne požiadavky na školenie. Zamestnávateľ môže sám prevziať úlohy vnútropodnikovej havarijnej reakcie. Musí určiť aspoň jedného zamestnanca, ktorý ho zastúpi v čase jeho neprítomnosti.
  • Zamestnávatelia sú povinní určiť jedného zo svojich zamestnancov za preventistu. Preventívny pracovník pracuje v rámci spoločnosti – zvyčajne popri svojej „bežnej“ práci – pomáha predchádzať nehodám a absenciám. Medzi zákonné povinnosti preventistu patrí: (spolu)vypracúvanie a vykonávanie RI&E, poradenstvo a úzka spolupráca so zamestnaneckou radou/zástupcami zamestnancov v oblasti politiky dobrých pracovných podmienok a poradenstvo a spolupráca s podnikovým lekárom a inou pracovnou zdravotnou starostlivosťou. a poskytovateľov bezpečnostných služieb. Zamestnávateľ môže pôsobiť ako preventista, ak má spoločnosť 25 a menej zamestnancov.
  • Zamestnávateľ musí umožniť zamestnancovi podrobiť sa pravidelnej pracovnej zdravotnej prehliadke (PAGO). Zamestnanec mimochodom nie je povinný sa toho zúčastniť.

Holandský inšpektorát práce

Holandský inšpektorát práce (NLA) pravidelne kontroluje, či zamestnávatelia a zamestnanci dodržiavajú pravidlá bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Ich prioritou sú pracovné situácie, ktoré predstavujú vážne zdravotné riziká. V prípade porušenia môže NLA uložiť viacero opatrení, od upozornenia až po pokutu či dokonca zastavenie práce.

Význam politiky BOZP

Je nevyhnutné mať a implementovať jasne popísanú politiku bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Tým sa predchádza nepriaznivým vplyvom na zdravie a prispieva sa k udržateľnej zamestnateľnosti a produktivite zamestnancov. Ak zamestnanec utrpí v dôsledku práce škodu, môže brať spoločnosť na zodpovednosť a žiadať náhradu. Zamestnávateľ potom musí vedieť preukázať, že urobil všetko, čo je z prevádzkového a ekonomického hľadiska možné, aby tejto škode predišiel.

Chcete vedieť, ako aplikovať zákon o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci vo vašej spoločnosti? náš právnici v zamestnaní radi odpovieme na vaše otázky. Dokážeme analyzovať rizikové faktory vašej spoločnosti a poradíme vám, ako ich znížiť. 

Nastavenia ochrany osobných údajov
Používame cookies na zlepšenie vášho zážitku pri používaní našej webovej stránky. Ak používate naše Služby prostredníctvom prehliadača, môžete obmedziť, zablokovať alebo odstrániť súbory cookie prostredníctvom nastavení webového prehliadača. Používame aj obsah a skripty od tretích strán, ktoré môžu používať sledovacie technológie. Nižšie môžete selektívne poskytnúť svoj súhlas s povolením takýchto vkladov tretích strán. Úplné informácie o súboroch cookie, ktoré používame, o údajoch, ktoré zhromažďujeme a o tom, ako ich spracovávame, nájdete na našej stránke Zásady ochrany osobných údajov
Law & More B.V.