čo je nárok?

čo je nárok?

Pohľadávka je jednoducho požiadavka, ktorú má niekto voči inému, tj osobe alebo spoločnosti.

Nárok sa často skladá z peňažného nároku, ale môže to byť aj nárok na dar alebo nárok z nenáležitej platby alebo nárok na náhradu škody. Veriteľ je osoba alebo spoločnosť, ktorej dlhuje „plnenie“ inej osoby. Vyplýva to z dohody. Vynikajúci výkon sa často označuje aj ako „dlh“. Veriteľ si teda stále môže nárokovať dlh, preto pojem veriteľ. Strana, ktorá má dodať plnenie veriteľovi, sa nazýva „dlžník“. Ak plnenie pozostáva zo zaplatenia sumy, strana, ktorá ešte musí zaplatiť sumu, sa nazýva „dlžník“. Strany požadujúce výkon v peniazoch sa tiež nazývajú „veritelia“. Žiaľ, problém reklamácie je v tom, že nie vždy je splnená, aj keď to bolo dohodnuté alebo tak to stanovuje zákon. V dôsledku toho prebiehajú súdne spory a vymáhanie pohľadávok. Ale čo je to vlastne nárok?

Vznikajúci nárok

Nárok často vzniká na základe dohody, v ktorej sa zaväzujete urobiť niečo, za čo druhá strana poskytne protihodnotu. Keď splníte svoju dohodu a oznámite druhej osobe, že požadujete protiplnenie, vzniká právo podať žalobu. Okrem toho môže dôjsť k reklamácii, napríklad ak omylom prevediete na nesprávny bankový účet. Potom uskutočníte „nenáležitú platbu“ a budete môcť získať späť prevedenú sumu peňazí od majiteľa bankového účtu. Podobne, ak ste utrpeli straty v dôsledku konania (alebo opomenutia) inej osoby, môžete od druhej osoby požadovať náhradu za tieto straty. Táto kompenzačná povinnosť môže vyplynúť z porušenia zmluvy, zákonných ustanovení alebo deliktu.

Vymožiteľnosť pohľadávky

Musíte dať druhej osobe vedieť, že vám niečo dlhuje alebo vám musí niečo poskytnúť na oplátku. Až po vyplnení tohto známeho bude pohľadávka splatná. Najlepšie je to urobiť písomne.

Čo robiť, ak dlžník neuspokojí vašu pohľadávku a (v prípade peňažnej pohľadávky) nezaplatí napr. Potom musíte vymáhať pohľadávku, ale ako to funguje?

Mimosúdne vymáhanie pohľadávok

Pri pohľadávkach môžete využiť inkasnú agentúru. Často sa to robí pri relatívne jednoduchých nárokoch. Pre vyššie pohľadávky je kompetentný len inkasný právnik. Avšak aj v prípade jednoduchých a menších pohľadávok môže byť rozumné obrátiť sa na právnika na vymáhanie pohľadávok, pretože právnici na vymáhanie pohľadávok sú zvyčajne lepší v poskytovaní riešení šitých na mieru. Taktiež inkasný právnik často dokáže lepšie posúdiť a vyvrátiť obranu dlžníka. Navyše inkasná agentúra nie je oprávnená vymáhať, aby dlžník platil legálne, a inkasný právnik áno. Ak dlžník nevyhovie výzvam inkasnej agentúry alebo inkasného právnika a mimosúdne inkaso nefungovalo, môžete začať súdny proces inkasa.

Súdne vymáhanie pohľadávok

Aby ste prinútili dlžníka zaplatiť, potrebujete rozsudok. Ak chcete získať rozsudok, musíte začať súdne konanie. Tieto súdne konania sa povinne začínajú predvolaním. Ak ide o peňažné nároky vo výške 25,000 XNUMX EUR alebo menej, môžete sa obrátiť na okresný súd. Na kantonálnom súde nie je právnik povinný, no najať si ho môže byť určite múdre. Napríklad predvolanie musí byť vypracované veľmi starostlivo. Ak predvolanie nespĺňa formálne požiadavky zákona, môže vás súd vyhlásiť za neprípustného a nebudete môcť dosiahnuť rozsudok. Je preto nevyhnutné, aby bolo predvolanie správne vypracované. Súdny exekútor by potom mal úradne doručiť (vystaviť) predvolanie.

Ak ste získali rozsudok o priznaní vašich pohľadávok, mali by ste tento rozsudok poslať súdnemu vykonávateľovi, ktorý ho môže použiť na prinútenie dlžníka zaplatiť. Takto môže byť zaistený tovar patriaci dlžníkovi.

Premlčacia lehota

Je nevyhnutné, aby ste svoju pohľadávku vybavili rýchlo. Nároky sú totiž po určitom čase premlčané. Kedy je nárok premlčaný, závisí od typu nároku. Vo všeobecnosti platí premlčacia lehota 20 rokov. Existujú však aj nároky, ktoré sú premlčané po piatich rokoch (podrobné vysvetlenie premlčacej doby nájdete v našom ďalšom blogu „Kedy uplynie nárok“) a v prípade spotrebiteľských nákupov po dvoch rokoch. Nasledujúce nároky sú premlčané po piatich rokoch:

  • Na splnenie zmluvy o poskytnutí alebo vykonaní (napr. peňažná pôžička)
  • Na pravidelné platby (napr. platba nájomného alebo mzdy)
  • Z neoprávnenej platby (napr. preto, že omylom uskutočníte prevod na nesprávny bankový účet)
  • Na zaplatenie škody alebo dohodnutej pokuty

Vždy, keď hrozí uplynutie lehoty a uplynutie premlčacej doby, môže k nej veriteľ pripojiť novú lehotu takzvaným prerušením. Prerušenie sa vykonáva tak, že pred uplynutím premlčacej doby sa dlžníkovi oznámi, že pohľadávka stále trvá, napríklad prostredníctvom doporučenej upomienky, výzvy na zaplatenie alebo výzvy. V zásade musí byť veriteľ schopný preukázať, že lehota bola prerušená, ak sa dlžník dovoláva premlčacej ochrany. Ak nemá dôkaz a dlžník sa tak dovolá premlčania, nemôže už pohľadávku vymáhať.

Preto je nevyhnutné určiť, do ktorej kategórie patrí váš typ pohľadávky a aká je zodpovedajúca premlčacia lehota. Po uplynutí premlčacej doby už nemôžete nútiť svojho dlžníka, aby pohľadávku uspokojil.

Prosím, kontaktujte nás našich právnikov pre viac informácií o peňažnom vymáhaní dlhu alebo o uplatnení premlčacej doby. Radi vám pomôžeme!

Nastavenia ochrany osobných údajov
Používame cookies na zlepšenie vášho zážitku pri používaní našej webovej stránky. Ak používate naše Služby prostredníctvom prehliadača, môžete obmedziť, zablokovať alebo odstrániť súbory cookie prostredníctvom nastavení webového prehliadača. Používame aj obsah a skripty od tretích strán, ktoré môžu používať sledovacie technológie. Nižšie môžete selektívne poskytnúť svoj súhlas s povolením takýchto vkladov tretích strán. Úplné informácie o súboroch cookie, ktoré používame, o údajoch, ktoré zhromažďujeme a o tom, ako ich spracovávame, nájdete na našej stránke Zásady ochrany osobných údajov
Law & More B.V.