Copyright: kedy je obsah verejný?

Právo duševného vlastníctva sa neustále vyvíja a v poslednom čase výrazne vzrástlo. Toto možno vidieť okrem iného v zákone o autorských právach. V súčasnosti je takmer každý na Facebooku, Twitteri alebo Instagrame alebo má svoj vlastný web. Ľudia preto vytvárajú omnoho viac obsahu ako predtým, čo sa často zverejňuje. Porušovanie autorských práv sa navyše vyskytuje omnoho častejšie ako v minulosti, napríklad preto, lebo fotografie sa zverejňujú bez povolenia majiteľa alebo preto, že internet používateľom uľahčuje prístup k nezákonnému obsahu.

Uverejňovanie obsahu týkajúceho sa autorských práv zohrávalo dôležitú úlohu v troch nedávnych rozsudkoch Súdneho dvora Európskej únie. V týchto prípadoch sa diskutovalo o koncepte „zverejňovania obsahu“. Presnejšie sa diskutovalo o tom, či tieto opatrenia patria do rozsahu „sprístupnenia verejnosti“:

  • Publikovanie hypertextového odkazu na nelegálne uverejnené a zverejnené fotografie
  • Predaj prehrávačov médií, ktoré poskytujú prístup k digitálnemu obsahu bez povolenia držiteľov práv v súvislosti s týmto obsahom
  • Uľahčenie systému, ktorý umožňuje používateľom sledovať a sťahovať chránené diela (The Pirate Bay)

Podľa Dvora audítorov by sa k „zverejneniu“ nemalo pristupovať technicky, ale funkčne. Podľa európskeho sudcu sa odkazy na diela chránené autorským právom, ktoré sú uložené niekde inde, rovnajú napríklad poskytovaniu nelegálne kopírovaného DVD.[1] V takýchto prípadoch môže dôjsť k porušeniu autorských práv. V rámci autorského práva preto vidíme vývoj, ktorý sa viac zameriava na spôsob, akým spotrebitelia získavajú prístup k obsahu.

Ďalšie informácie: http://assets.budh.nl/advocatenblad/pdf/ab_10_2017.pdf

[1] Sanoma / GeenStijl: ECLI: EÚ: C: 2016: 644; BREIN / Filmspeler: ECLI: EU: C: 2017: 300; BREIN / Ziggo & XS4ALL: ECLI: EÚ: C: 2017: 456.

zdieľam